Vltavská vodní cesta je hotová

blank

Plavební komoru na Hněvkovickém jezu u Týna nad Vltavou v jižních Čechách dokončilo Ředitelství vodních cest. Jedná se o poslední zdymadlo na vltavské vodní cestě, která se se nachází mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

Podle některých historických pramenů sahá historie vltavské vodní cesty až do sedmého století, kdy se po Vltavě nejčastěji přepravovala sůl. Otevření proběhne oproti plánům později. Manažer ŘVC Jiří Bukovský uvedl, že za to může tuhá zima, která se negativně podepsala na harmonogramu stavby. Od příštího týdne budou testovat komoru odborníci. Zkoušky potrvají zhruba tři měsíce.

Očekává se nárůst turistů a taky větší bezpečnost při povodních

K očekávaným přínosům splavnění Vltavy pro Jihočeský kraj patří osobní lodní doprava, vodní turistika, předpokládaný narůst turistů nebo větší bezpečnost při případných povodních. „Zkoušejí se různé stavy zatížení vrat a uzávěrů plavební komory i jezů vodou, kalibrují se pohybovací mechanismy a musí se provést série zkušebních proplavování bez lodí i s několika testovacími loděmi,“ řekl Bukovský. Podle Bukovského už není možné vše stihnout do plánovaného slavnostního otevření, které se mělo konat 22. dubna. Komora bude běžnému plavebnímu provozu k dispozici nově od 20. května. Do té doby budou ještě dělníci upravovat břehy, dokončovat povrchy komunikací. Je potřeba také odtěžit přístupové hráze.

blank
(Zdymadla v Hluboké nad Vltavou)

Sto kilometrů dlouhá cesta z Českých Budějovic na Orlickou přehradu

U obce Hněvkovice se nacházejí dvě plavební komory. Jedna na přehradě Hněvkovice a druhá na jezu. Zprovoznění zdymadla na Hněvkovickém jezu přinese plavidlům zhruba sto kilometrů dlouhou cestu z Českých Budějovic na Orlickou přehradu. Tamější hráz mohou menší lodě překonat výtahem. Na Slapské přehradě funguje naopak převoz hráze pomocí traktoru. Ředitelství vodních cest plánuje v budoucnu velké výtahy i pro výletní parníky.

Úprava Vltavy stála čtvrt miliardy, podle jihočeského hejtmana to jsou vyhozené peníze

Náklady na úpravu Vltavy pro lodní provoz si vyžádaly zhruba dvě miliardy korun. Poslední komora stála 225 milionů. Ne všichni však projekt uvítali. Proti je například hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola, který už před několika lety nazval akci jako vyhazování peněz. Během jara 2015 spustilo Ředitelství vodních cest například systém Přístavní karty, která je platná ve všech nových přístavech a přístavištích na Labi a Vltavě. Umožňuje platbu na připojení plavidel na elektřinu, vodu a odběr odpadních vod.

Foto: Marek Síbrt

Scroll to Top