Liverpool: slavná minulost i perspektivní budoucnost

blank

Půlmilionový Liverpool na středozápadě Anglie, jehož celková aglomerace má téměř 1,4 milionu obyvatel, má za sebou slavnou minulost. Tento přístav byl na konci osmnáctého století místem, kterým procházelo 40 % evropského a 80 % britského obchodu. Na počátku devatenáctého století tudy probíhalo 40 % světového obchodního obratu.

Od padesátých let dvacátého století význam a sláva místního přístavu upadaly. Začala se rozvíjet kontejnerová doprava, jíž místní infrastruktura neodpovídala a doky pro ni nebyly vyhovující. V osmdesátých letech se tak jednalo o upadající město s vysokým počtem nezaměstnaných. Od konce dvacátého století začala postupně probíhat regenerace rozlehlých ploch nejen v blízkosti řeky Mersey a začalo se hledat jejich další využití.
Dnešní výsledek je přesto, že řada objektů na rekonstrukci a vtisknutí nové budoucnosti nadále čeká, impozantní a působivý.
Řada doků u řeky Mersey předtím, než její vody zamíří do Irského moře, našly nové uplatnění. Systémy doků jsou propojeny řadou mostů, mostků a lávek.

V doku Brunswick nadále kotví lodě, ale v současnosti se jedná spíše o výletní plavidla. Okolí vedlejšího Coburg doku bylo změněno na obytnou zónu, u dalších byla na základech bývalé námořní a průmyslové infrastruktury vybudována řada apartmánových a ocelových komplexů. Jedná se o zajímavá místa v blízkosti vody s výhledem na nedaleké centrum města.

V blízkosti Wapping a Duke´s doku byla vybudována víceúčelová hala pro jedenáct tisíc návštěvníků. Nedaleko v lokalitě Waterfront narazíme na muzeum skupiny The Beatles, která ostatně město proslavilo v druhé polovině dvacátého století, řadu návštěvníků tento fenomén přitahuje doposud.

Vedlejší Royal Albert Dock je pravděpodobně nejznámějším příkladem konverze na novou čtvrť s využitím pro residenty, obchodníky, restaurace a další podnikatelské projekty ve vnitřní části bývalého doku. U něj také nalezneme Muzeum otroctví a Národní muzeum pohraniční stráže. Lávka vede dále ke Canning Dock, kde narazíme na řadu artefaktů spojených s námořnictvím a dopravou zboží dále od vody. Dominantou rozlehlé plochy je ale moderní Muzeum Liverpoolu, které bylo otevřeno v roce 2011.  Ve vedlejší budově sídlí provozovatel trajektů a další turistické plavby na řece Mersey, na moři, nebo v jiných částech oblasti. Canal Leeds – Liverpool je v této části sveden pod zem.

Narazíme také na tři monumentální budovy, které obvykle nesou označení Tři Grácie a jsou jedním ze symbolů města. Jedná se o Port of Liverpool Building, Cunard Building a Roayl Liver Building. Všechny pochází z počátku dvacátého století a byly spojeny s místním průmyslem, přístavem a vodních byznysem.
Když budeme podél vody pokračovat dál, dojdeme k místu, kde se kanál Leeds – Liverpool opět vrátí na povrch a vytváří vodní plochy, kolem nichž jsou vybudovány apartmány, byty a hotely. V blízkosti terminálu pro trajekty mezi Liverpoolu a Isle of Man se také nachází místo, kde byl vybudován tunel pro dopravu mezi městem a městy Birkenhead a Seacombe na druhé straně řeky.
Přímo u vody se tyčí do dálky na rozlehlé ploše, která revitalizaci teprve vyhlíží, je nepřístupná a stavební práce jsou evidentně v počátcích, fotbalový stadion místního klubu Everton. V blízkosti stadionu se nacházejí rozlehlé budovy, které na svou novou budoucnost také teprve čekají.

Foto: Marek Síbrt

blank blank

blank blank

blank blank

blank blank

blank blank

blank blank

blank blank

Scroll to Top