Předzahrádky stejně jako uliční stromořadí a trávníky v mnoha ulicích Brna – Králova Pole jsou součástí předválečného uspořádání území a dotvářejí celkovou architekturu Králova Pole jako velmi pěkné residenční čtvrti, kde je radost žít. Bohužel v poslední době se množí negativní jev. Je jím téměř masová likvidace soukromých, často cenných předzahrádek a travnatých pásův ulicích ve prospěch úplně zpevněných parkovacích míst pro neustále přibývající vozidla.
Zkusme trochu analyzovat, čím je tento jev negativní:
– úbytek veřejných parkovacích míst ve prospěch soukromého parkování. Každý takový ,,vjezd“ zpravidla zlikviduje cca 2- 3 veřejná parkovací místa
– devastace předválečného harmonického architektonického charakteru oblasti a narušení pohody prostředí v ulicích
– další omezení vsakování vod do půdy a naopak zvýšení odtoku do veřejné kanalizace
– nedostatek vláhy pro stromy, mimo jiné v důsledku dalšího poklesu hladiny podzemní vody a půdní vlhkosti
– nedostatek vsakující vody likviduje místy i vzdálené podzemní prameny
– místy, v závislosti na geologických podmínkách, může dojít k jevu častému v městě Brně, tj. vysušení jílovitých základových zemin a praskání domů, příp. i sítí, komunikací apod.
– zhoršení mikroklimatu (zeleň město ochlazuje, udržuje vlhkost, zadržuje prach, produkuje kyslík a je také často domovem pestré fauny)
– parkování resp. startování vozidla přímo pod okny není nic extra ani pro ovzduší v domě
– na veřejném prostranství bývalého trávníku často parkují ještě další auta patřící majiteli objektu (s již zničenou předzahrádkou), který tak teoreticky získává další 2-3 parkovací místa od obce zadarmo
Čím je snad pozitivní:
– vozidla ,,v předzahrádce“ jsou snad lépe chráněna před poškozením
Jak z toho ven:
– ctít historické architektonické uspořádání území vč. podlažnosti objektů apod., prověřovat in situ každý záměr výstavby a nikoliv
od stolu
– daleko více reflektovat veřejný zájem, kterým je bezesporu zasakování vod a udržitelné klima ve městě
– omezit vydávání povolení zpevněného vjezdu na veřejném trávníku na pozemek/předzahrádku na velmi odůvodněné případy
a v minimální šířce, šířka pro 3 a více vozidel často není vjezd, ale do jisté míry už další soukromé parkoviště na veřejném prostrantsví
– zamysleme se, zda všichni potřebujeme vozidlo a také přemýšlejme o jeho rozměrech.
– zavést finanční kompenzaci za zábor veřejných parkovacích místa a devastaci životního prostředí
– když už je nevyhnutelné takovou stavbu realizovat, potom využít zasakovacích tvárnic s výsevem trávníku nebo ještě lépe pouze dvou stop dlaždic a zpevněnou plochou pouze v oblasti motoru a převodovky, kde hrozí únik provozních kapalin.
– v okolí parkovacího stání realizovat dostatečnou náhradní zeleň
Mimochodem ,,Jedno celé Lucembursko čili více než 2,5 tisíce km2 – tak velká je ,,zabetonovaná“ plocha České republiky. Upozorňují na to Lidové noviny s tím, že ČR se v míře zastavěnosti suverénně dostala mezi evropské velmoci.“
Mgr. Aristid Franc KŽP RMB, občan Králova Pole
Foto: procistejsibrno.creos.cz