Na severu Čech má vzniknout druhé nejobjemnější vodní dílo

blank

Díky rozšíření nechranické přehrady na Chomutovsku by mohlo vzniknout druhé nejobjemnější vodní dílo v České republice. S odkazem na informace Povodí Ohře to uvádí Česká televize.

Vodohospodáři chtějí po ukončení těžby zatopit důl Tušimice a následně ho propojit s nádrží Nechranice. Obří nádrž by se měla navíc výrazně zlepšit připojením jezera Libouš, které teprve vznikne zatopením lomu. Podle generálního ředitele Povodí Ohře Jana Svejkovského by nové vodní dílo mělo pojmout půl miliardy kubíků vody.

Podle informací ČT a vodohospodářů by nádrž pomáhala jednak se suchem, jednak s přebytkem vody. „Zvýšením akumulace by bylo možné výrazně vylepšit nadlepšování průtoku v Ohři, a eliminovat tak dopady klimatické změny,“ říká pro ČT mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý. Podle Svejkovského by vodní dílo zvládlo místo současné dvacetileté vody až padesátiletou vodu.

Stavba má vyjít na dvacet miliard. „Na množství zadržené vody je to nejlevnější přehrada a zároveň největší, kterou bychom mohli na našem území realizovat,“ říká Svejkovský. Těžba v Tušimicích bude probíhat nejméně do roku 2030.

Vodní dílo Nechranice na Ohři, takzvané Severočeské moře, jak se dílu přezdívá, bylo vybudováno v trojúhelníku měst Kadaň, Chomutov a Žatec v letech 1961 až 1968. Přehrada je držitelkou jednoho unikátu: její sypaná hráz je široká devět metrů, vysoká více než 47 metrů a má délku téměř 3,3 kilometru.

Pátá největší přehrada v Česku o rozloze 1 338 hektarů je vyhlášeným rybářským revírem a rájem pro milovníky jachtingu a windsurfingu. Povětrností podmínky pro provozování těchto sportů tady jsou ideální.

Výhodou nádrže je fakt, že je natolik velká a hluboká, že umí vodu v Ohři přirozeně vyčistit, a protože převážnou část roku vytéká voda ode dna, tak je její teplota relativně vyrovnaná.

Původně byla postavena pro zásobování průmyslu a zemědělství. Později dostala funkce protipovodňové ochrany, regulátora toku a rekreační využití. Povodí Ohře provedlo v uplynulých letech modernizaci středního a levého přelivného pole bezpečnostního přelivu.

Foto: konstrukce.cz 

Scroll to Top