V polovině ledna Krajský úřad kraje Vysočina vydal souhlasné závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru stavby třebíčského obchvatu na životní prostředí.
Jak informuje město, takzvaná velká EIA, která posuzuje vlivy stavby na ochranu veřejného zdraví, ovzduší, hlukovou situaci, na povrchové a podzemní vody, na půdu, horniny, biodiverzitu, krajinu, na zvláště chráněná území i na hmotný majetek a kulturní dědictví, byla zpracována pro oznamovatele a investora obchvatu, Ředitelství silnic a dálnic ČR, a vypořádává také připomínky spolků i jednotlivců.
„Souhlasné stanovisko při posouzení vlivů stavby na životní prostředí je důležitým krokem při přípravě této, pro město Třebíč tak významné a potřebné dopravní stavby. Trasa obchvatu, která je územně stabilizovaná v platné územně plánovací dokumentaci, pomůže nejenom tranzitní dopravě, ale rozprostře vnitroměstskou dopravu a uleví přetíženému centru města. Stavba obchvatu je plánována na roky 2026 – 2029,“ říká starosta Pavel Pacal.
Třebíč je jedním z problematických míst z hlediska kumulace dopravního zatížení na silnici I/23. Na průtahu městem je řada úrovňových světelně řízených křižovatek a rovněž dva úrovňové železniční přejezdy, přičemž průměrná denní intenzita dopravy se pohybuje mezi 8-16 tisíci vozidel v závislosti na konkrétním úseku komunikace.
Odstranění těchto nevhodných křížení zvýší bezpečnost provozu a zrychlí průjezd městem. Plánovaný obchvat bude mít jako celek v délce zhruba šest kilometrů pouze tři úrovňové a tři mimoúrovňové křižovatky. Železniční trať bude na dvou místech podcházet tunelem.