Prazdroj uvedl v plzeňském pivovaru do provozu třídicí linku na skleněné vratné lahve. Jedná se o jedinou instalaci svého druhu v Česku, která dokáže strojově roztřídit lahve jeho vlastních značek od jiných pivovarů a odhalí případné poškozené lahve a přepravky. Doposud proces probíhal ručně. Linka zaměstnancům ulehčuje manuální práci a současně zvyšuje spolehlivost třídění milionů prázdných vratných lahví, které Prazdroj sváží z obchodů.
„Vratné skleněné lahve u nás mají desítky let dlouhou tradici a systém funguje opravdu dobře. Více než 98 % lahví nám lidé vrátí zpátky, abychom je znovu využili. Díky tomu nemusí být stovky milionů nových lahví vůbec vyrobeny. Prázdné lahve jsou tříděny přímo v obchodech, nicméně občas se stane, že lahev skončí v jiném pivovaru, než by měla. Proto v provozech probíhá jejich finální dotřídění. Naše lahve posíláme k umytí a znovunaplnění, lahve jiných pivovarů vytřídíme a následně jim je dovezeme. Doposud jsme tuto práci dělali ručně, nově jsme schopní díky automatické lince vše zrychlit a zefektivnit,“ říká technický ředitel Plzeňského Prazdroje Pavel Šemík.
Pivovar do technologie společnosti vision-tec investoval téměř 50 milionů. Linka zvládne zkontrolovat, a poté vytřídit 4050 přepravek za hodinu, tedy 81 tisíc pivních lahví. „K ručnímu zpracování nově míří pouze přepravky s cizími předměty nebo v Česku málo používané lahve. Část zaměstnanců u třídičky lahví zůstává, další najdou uplatnění na jiných pozicích u stáčení piva,“ říká manažer plzeňského pivovaru Petr Kofroň.
Cizích přepravek nebo přepravek Prazdroje s cizími lahvemi se následně ujímá dvanáctiramenný robot, který z nich dokáže za jízdy lahve vyndat a roztřídit je podle druhů a následně znovu vložit do správných přepravek příslušného pivovaru. Systém je podle pivovaru vybaven automatickým zásobníkem přepravek a dokáže plnit 10 různých druhů přepravek různých značek a pivovarů.
„Jen za minulý rok jsme vytřídili a odvezli jiným pivovarům přibližně čtyři miliony prázdných lahví. Naopak zpátky jsme od nich vykoupili téměř dva miliony našich skleněných lahví. Máme dohodu o vzájemné výměně lahví s velkou částí velkých a středních tuzemských pivovarů, pod které spadá přes třicet značek, čímž si navzájem dokážeme pomoci a lahve umíme opravdu maximálně využít. I díky tomu funguje zálohový systém opravdu dobře,“ doplňuje Petr Kofroň.
Dlouhodobě nejžádanější obalem Prazdroje jsou skleněné vratné lahve, které tvoří bezmála 40 procent prodejů, na druhém místě jsou sudy. Trendem posledních let je rostoucí zájem lidí o plechovky. Zatímco v roce 2017 tvořily necelých 14 procent všech obalů Prazdroje, v roce 2022 to už bylo 26 procent a staly se třetím nejprodávanějším obalem pivovaru.