
Nový ústřední správní úřad bude mít na starost problematiku digitalizace. Na novou agenturu, která bude spadat pod místopředsedu vlády pro digitalizaci, budou převedeny některé kompetence z ministerstva vnitra.
Aby mohla začít fungovat, tedy koordinovat a řídit danou problematiku, musí být adekvátně upravena legislativa. Návrh změnového zákona dnes vláda schválila a postoupila k projednání Parlamentu. Úkolem agentury, jejíž činnost přinese konkrétní dopady na životy obyvatel, bude například i to, aby konala dohled nad procesem digitalizace a v rámci jednotných standardů a metodiky vytvářela podmínky pro sdílení dat mezi ministerstvy a občany. V praxi to bude například znamenat, že občané nebudou muset úřadům poskytovat údaje, které o nich stát již má. Namísto toho nabídne předvyplněné formuláře, což velmi usnadní například podání daňového přiznání či vyřizování žádostí o dávky apod.
„Troufnu si říct, že přinášíme revoluci v digitalizaci. Díky DIA budeme digitalizaci nejen lépe řídit a koordinovat, ale i pomáhat v projektech, které budou zrovna potřeba. K tomu poslouží expertní IT týmy, které budou nejen pomáhat, ale i sdílet napříč resorty své know-how. Něco takového tu doposud nebylo. Vznik Digitální a informační agentury je pro efektivní digitalizaci veřejných služeb státu naprosto nezbytný. Na úspěšných příkladech praxe ze zahraničí vidíme, že řízená a centrálně koordinovaná digitalizace státu přinesla dobré a hlavně efektivní výsledky. Chceme se inspirovat premianty v digitalizaci, jakými jsou Dánsko, Estonsko či Velká Británie. Ti všichni se touto cestou vydali a neváhali investovat čas, peníze i expertízu těch nejlepších IT odborníků. Služby státu jsou v těchto zemích kvalitně digitalizované, díky čemuž stát ušetřil spoustu nákladů spojených s byrokracií a jejich občané zase čas strávený na úřadech,” řekl místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.