Konference SOVAK ČR: Dopady roztříštěnosti sektoru

blank

Helena Sochorová z Vodohospodářského podniku vystoupila na online konferenci Provoz vodovodů a kanalizací 2021, kterou pořádá jako tradičně SOVAK ČR, s příspěvkem Atomizace oboru pohledem zpracovatelů rizikové analýzy vodovodu.
V České republice existuje podle ní téměř 7500 vlastníků vodohospodářské infrastruktury a 3000 provozovatelů. Přitom 50 největších společností zajišťuje 89 % z celkového množství fakturované vody.
Právě tato velká roztříštěnost oboru má podle ní vliv na to, jakým způsobem se jednotlivé subjekty vypořádávají s nezbytností vypracovat rizikové analýzy jednotlivých vodovodů. Například téměř polovina vodovodů zásobuje méně než 300 obyvatel, oproti tomu více než 5 000 lidí obsluhuje pouze zhruba desetina vodovodů pro veřejnou potřebu.
Podle SZÚ a Zprávy o kvalitě pitné vody v ČR za rok 2020 zahrnující více než 4000 zásobovaných oblastí, 36 700 odběrů a 1,226 milionu hodnot jakosti vody je zřejmé, že limitní hodnoty jsou překračovány relativně častěji v případě malých vodovodů. Četnost nedodržení limitních hodnot klesá s rostoucím počtem zásobovaných obyvatel, a to řádově.
Podle novely zákona o ochraně veřejného zdraví má ten, kdo dodává pitnou vodu pro veřejnou potřebu, od 1. 11. 2017 povinnost zpracovat analýzu rizik. Toto posouzení je součástí provozního řádu a jeho závěry se do provozního řádu a monitorovacího programu promítají. Na vypracování analýzy a její schválení ze strany příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví mají subjekty dle zmiňované novely šest let.
Sochorová komplexně popsala proces vypracování rizikové analýzy a náročnost, kterou tento proces klade především na menší subjekty nedisponující dostatečným technologickým a technickým zázemím. Stejně tak dokumentovala řadu kuriózních situací a příkladů, s nimiž se v praxi, především v případě menších subjektů, setkala.
Představila také možné přínosy rizikové analýzy spočívající v realizaci nezbytných provozních opatření, investic, posunu standardů v provozování, případně přijetí závazných dokumentů například v oblasti investičních priorit.
Ze všech zkušeností získaných při hodnocení rizik a jejich následném řešení vyplývá dle Sochorové jednoznačná výhodnost pro vlastníky a provozovatele minimálně na okresní úrovni. Příslušná ministerstva by měla podnikat opatření podporující vznik takových celků.

Scroll to Top