Elektroloď na Slezské Hartě se připravuje na premiérovou sezonu

blank

Provoz elektrické lodě měl být zahájen už v červnu 2019, ale neměla veškerá povolení. Domovský přístav má v Leskovci nad Moravicí. Vlastníkem a provozovatelem je Mikroregion Slezská Harta.

„Tato nádrž se řadí mezi deset největších v republice a nachází se v ochranném pásmu, kde je zakázáno používat plavidla se spalovacími motory. Proto je loď poháněná bateriemi. Její provoz je šetrný k životnímu prostředí a k vodě v nádrži, která se kromě rekreace využívá také jako zdroj vody,“ řekl loni hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

Elektroloď pojme 45 výletníků. „Samozřejmě se počítá také s návštěvami mladých rodin. Rodiče nemusí mít obavy, na lodi je vyhrazeno i místo pro kočárky, a to za poplatek 20 korun. Určitě lidé ocení, že si na výlet s sebou mohou vzít svého psa. Během plavby je turistům k dispozici bufet, bezbariérová toaleta a vyhlídková i zakrytá paluba,“ řekl náměstek hejtmana kraje pro cestovní ruch a regionální rozvoj Jan Krkoška.

Slezská Harta, která je vyhledávaným cílem turistů, sehrála významnou roli při povodních v roce 1996 a 1997. Její stavba byla zahájena v roce 1987 a po listopadovém převratu se opakovaně objevovaly pochybnosti o tom, zda je vodní dílo potřeba a jestli práce nezastavit. V devadesátých letech minulého století byly práce skutečně značně utlumeny a kolem budoucnosti díla se vznášely otazníky.

Kromě růstu cen stavebních prací totiž začala klesat spotřeba pitné vody. Přehradu zachránil vysoký stupeň rozestavěnosti i posudky expertů o ochraně před povodněmi, ale i proti případnému suchu a nedostatku vody v níže ležícím Kružberku. Vláda chybějící prostředky na dostavbu uvolnila v lednu 1996 a v listopadu 1997 byla přehrada oficiálně uvedena do provozu. Náklady se vyšplhaly na 2,5 miliardy korun a další tři čtvrtě miliardu stála stavba vodovodního přivaděče.

 

Scroll to Top