Gabčíkovo dostane nová vrata o hmotnosti 1200 tun

blank

Nádrž Gabčíkovo na Slovensku prochází už od poloviny loňského roku rekonstrukcí. Její součástí je i výměna moderních dolních vrat, které se vyrábí v pražských Horních Počernicích. Jedná se o jednu z největších akcí v historii zdejší výroby. Informovaly o tom novinky.cz.

„Je to 16 dílů. Nejtěžší díl váží 107 tun. Na stavbě se jednotlivé díly svaří do jednoho celku. Geometrická přesnost je pro nás alfou a omegou, aby se všechny díly zasunuly do sebe. Do sebe zandáváme třeba díl 93 tun a 107 tun a musí to prostě pasovat, takže alfou a omegou je pro nás geometrická přesnost. Druhá věc, která je možná ještě důležitější, je kvalita svařování,“ popsal okolnosti výroby Jiří Zima, mistr na dílnách ocelové konstrukce Metrostavu.

Kontrola, zda vrata opravdu zvládnou nápory, je podle projektantů několikanásobná. Od magnetické zkoušky, NDT zkoušky, ultrazvuku až k vizuální zkoušce. „Protože jeřáby nestačí, veškeré tyto věci posouváme a různě s nimi manipulujeme hydraulikou a samotný vývoz bude fungovat tak, že vrata se nadzvednou hydraulikou, vyndáme pomocné rošty a pod samotný díl vrat najede kamion, speciální podvozek, který nám část těch vrat vyveze,“ doplnil Zima.

Generální dodavatel, společnost Metrostav, zahájila stavební práce na inovaci a modernizaci plavebních komor Vodního díla Gabčíkovo v roce 2019. Cílem je zvýšit bezpečnost a intenzitu vodní dopravy.

Jedná o výměnu horních a dolních vrat, plnicích a prázdnících systémů, dynamické ochrany horních a dolních zhlaví, hydraulických systémů ovládání a řídicího systému. S dokončením se počítá na začátek roku 2022 a akce je spolufinancována z EU částkou 123 milionů korun.

„Za necelé tři roky musíme inovovat a modernizovat plavební komory Vodního díla Gabčíkovo tak, aby se při jeho průjezdu zvýšila bezpečnost i intenzita lodní dopravy,“ řekl loni Radek Liška, šéf týmu, který rekonstrukci provede. Zadavatelem je slovenský státní podnik Vodohospodárska výstavba.

Metrostav zvítězil v tendru na modernizaci plavebních komor největší slovenské vodní elektrárny díky nejnižší ceně. Obě komory byly ve špatném technickém stavu. O rekonstrukci se mluvilo na Slovensku čtyři roky. Gabčíkovo bylo uvedeno do provozu v roce 1992 a ročně jím projede zhruba 15 tisíc plavidel.

Scroll to Top