Děčínský jez zatím dostal stopku

blank

Bez děčínského jezu mohou jeho příznivci zapomenout také na představy splavnění Labe, rozšíření lodní dopravy na Vltavě, či dokonce vybudování kanálu Dunaj-Odra-Labe. Projekt již vládu vyšel v přípravách na více než 620 milionů. Tématu se obsáhle věnuje například portál echo24.cz.

Ministerstvo životního prostředí ukončilo hodnocení vlivu plánovaného jezu na Labi u Děčína na životní prostředí. Na vině je podle ministerstva to, že Ředitelství vodních cest ČR nedoplnilo včas požadované materiály. Není však vyloučeno, že celý proces se začne v dalších měsících projednávat znovu. Nové posouzení může trvat řadu let.

Na čí straně je chyba?

„Dosud předložené podklady nenaplnily požadavky stanovené zákony a nebylo na jejich základě možné provést hodnocení velikosti a významnosti vlivů na životní prostředí,“ vysvětlil ředitel odboru posuzování vlivů na životní prostředí MŽP Evžen Doležal v rozhodnutí. Ředitelství vodních cest zareagovalo, že chyba na jeho straně není. „Ukončení procesu hodnocení vlivů Plavebního stupně Děčín na životní prostředí EIA není pro ŘVC ČR překvapením, neboť díky aktuálnímu znění legislativy nemůže ministerstvo životního prostředí postupovat jinak. Jedná se o důsledek nestanovení kompenzačních opatření a chybějícího návazného schválení Koncepce vodní dopravy vládou, jež jsou třeba pro dopracování dokumentace EIA na Plavební stupeň Děčín a její opětovné předložení k posuzování,“ řekl pro Echo24 za ŘVC Jan Bukovský.

Další komplikace si ŘVC nepřipouští

Podle něj si ředitelství další komplikace již nepřipouští. Jakmile resort životního prostředí kompenzační opatření za vlivy na lokality soustavy Natura 2000 stanoví a vláda Koncepci vodní dopravy schválí, Ředitelství vodních cest tato opatření zapracuje do dokumentace EIA na Plavební stupeň Děčín a předloží ji ministerstvu k novému posouzení. „Prakticky tak ani v případě opakování zjišťovacího řízení nedojde novým procesem EIA k žádnému zdržení přípravy této strategické stavby, pouze formálně bude proces EIA evidován jako nový,“ vysvětlil dále Bukovský.

Zlepšení splavnosti Labe

Cílem stavby za 5 miliard korun má být zlepšení splavnosti Labe pro nákladní dopravu. Náklad mezi Českou republikou a Německem je dnes možné přepravovat po železnici. Její kapacita navíc není efektivně využívána. Jen výjimečně je náklad přepravován po Labi, které je podle německé vlády využito ze 72 %. Podmínkou schválení výstavby je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být vybudován.

Proti jsou i v Sasku

Na Labi v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici se dnes mohou plavit lodě s ponorem do 140 centimetrů jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 centimetrů pak asi v 74 procentech. Po vybudování jezu by měla stoupnout splavnost pro ponor 140 centimetrů na 345 dní v roce a pro 220 centimetrů na 180 dní. O vybudování jezu na dolním Labi se hovoří zhruba 20 let, ale proti jeho realizaci dlouhodobě bojují české i německé ekologické organizace a v minulosti také vláda spolkové země Sasko.

Scroll to Top