Díky nové nábřežní zdi navazující na Negrelliho viadukt budou mít lodě bezpečnější a pohodlnější zaplouvání do druhé nejvytíženější plavební komory v Praze. Jedná se o první vodocestný projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF v České republice, kdy společně s dalšími stavbami dojde ke zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy. Zakázku se stavebními náklady 132 milionů korun realizují Metrostav a EUROVIA. Investorem je Ředitelství vodních cest ČR.
„Rok 2019 bude na Vltavě rokem, kdy se začne řeka svými parametry vracet na mapu moderních evropských vodních cest, kam vždy patřila. Věřím, že se tak po dokončení prací významně oživí nejen rekreační a osobní plavba, ale zejména nákladní vodní doprava opět najde své místo na dopravním trhu v centrální oblasti Čech,“ sdělil ministr dopravy Dan Ťok.
Podle ředitele Ředitelství vodních cest ČR Lubomíra Fojtů s ponorem zvýšeným ze současných 1,80 na 2,20 metru loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu. „Těším se, že se tak podaří část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem. Příklady jiných metropolí Evropy ukazují, že to jde a relativně pomalé lodě své místo v moderní logistice a dopravní obsluze měst mají,“ uvedl Fojtů. Součástí projektu je také úprava plavební komory Hořín, kde začnou práce na jaře příštího roku.
„Jsme rádi, že můžeme být účastni tak mimořádného projektu a přispět ke zlepšení podmínek splavnosti na jedné z našich páteřních řek. Při modernizaci horní a dolní rejdy na ostrově Štvanice budeme stavební práce provádět s maximálním ohledem na životní prostředí, obyvatele a uživatele ostrova, jakož i provozovatele lodní dopravy,“ řekl ředitel šesté divize Metrostavu, která se specializuje na vodní díla, Milan Veselský.
Plavební komora Praha – Štvanice je druhou nejvytíženější v České republice a v roce 2017 jí proplulo více než 10 tisíc lodí. „Jakmile se blížím k tomuto zdymadlu tvořícímu reálnou bránu do Prahy, musím dávat velký pozor, protože kanál je úzký a zastavit loď před komorou tam už nelze. Nové čekací stání a rozšířený vjezd plavbě do Prahy opravdu pomůže,“ vysvětlil kapitán největší kabinové lodě ELBE PRINCESS II Martin Myklín.
Vodní doprava v České republice je limitována délkou splavných úseků. Ta činí 355 kilometrů. Výhodou je, že je plavební systém téměř vždy propojen s mořem. Zcela klíčovou roli sehrává Labe ústící do Severního moře. Údržba lodní dopravy, která dnes představuje procento všech nákladních přeprav v České republice, naopak patří v porovnání se silniční nebo železniční dopravou k těm jednodušším.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!