Otevírá se vltavská cesta. Projekt budí emoce

blank

Od května ožije nejdelší česká řeka Vltava vodní turistikou. Po deseti letech staveb zdymadel, přístavů a rejd se řeka stane dopravní trasou. Návrat lodí do jižních Čech postavil v některých případech politiky a podnikatele na dvě strany barikády. Jedni v tom vidí skvělou příležitost pro rozvoj kraje, druzí utopené peníze. Tématu se v deníku E15 věnoval Jan Šindelář.

V malé obci Hněvkovice na levém břehu Vltavy se čeká 20. května velká sláva. Symbolicky se tam přestřihne poslední páska na vltavské vodní cestě, po níž se menší rekreační lodě dostanou až do Prahy. Cesta z Českých Budějovic na Orlík bude volná.

Projekt za dvě miliardy korun se setkává s nadšením i negativními ohlasy. „Představuje příležitost, jak podpořit turistickou atraktivitu města i celé oblasti kolem řeky, navazuje na naši investiční aktivitu v minulých letech,“ nechal se slyšet starosta Týna nad Vltavou Milan Šnorek. Zastáncem obří akce je i starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa.

Nadšením z projektu ale nehýří například hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Uvedl, že Vltava bude sloužit jen k rekreaci, nikoliv pro obchodní a nákladní dopravu. Zimola je naopak dlouhodobým zastáncem dostavby českobudějovického letiště. Nad novou vodní trasou příliš nejásá ani primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda. „Pokud nyní hovořím s návštěvníky, nabízím jim, spíše v žertu, vodní cestu jako alternativu k chybějící dálnici,“ říká.

K velkým příznivcům projektu patří naopak podnikatel Michal Borovka, který už v návaznosti na něj rozjel půjčovnu lodí a začal provozovat pravidelnou vodní linku. Plánů má však více. „Naším hlavním cílem je propagovat vltavskou vodní cestu, pracujeme na informačním portále, jehož součástí je i možnost rezervovat si a zaplatit zážitky on-line. Sdružujeme podnikatele v  oblasti,“ uvedl Borovka. Jako příklad hodný následování vidí Baťův kanál na Zlínsku.

Klienti mohou přijet po řece i ze severu. „V souladu s marketingovou analýzou je očekáván dynamický nárůst užívání, neboť se vodní cesta stane přístupnou pro stovky plavidel plujících na nádrži Orlík,“ doplnil zástupce šéfa Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Jestli se dvoumiliardová investice vyplatila, může napovědět už toto léto.

Ilustrační foto: Kružberk (archiv SmVaK)

Scroll to Top