Konference Doprava 2018: Oživí vodní dopravu nový plavební stupeň v Děčíně?

blank

Ve čtvrtek 11. října se v Praze uskutečnila konference Doprava 2018. Šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů upozornil, že zatímco v Evropské unii má voda na celkové přepravě zboží dvanáctiprocentní podíl a v Nizozemsku dokonce čtyřicetiprocentní, v České republice je to jen necelé jedno procento.

„S děčínským plavebním stupněm, který umožní přepravovat po Labi zboží až 345 dní v roce, bychom se určitě mohli dostat na deset procent. Teprve po jeho dokončení bude možné propojit ČR se západoevropskou sítí vodních cest,“ zdůraznil Fojtů. Jez měl být hotový již před šestnácti lety, ale doposud neobdržel kvůli obstrukcím a různým požadavkům ekologů kladné stanovisko k dokumentaci EIA.

Podle vyjádření vlády z ledna tohoto roku je pro republiku vyšším veřejným zájmem oživení lodní dopravy než ochrana přírody. Ministerstvo životního prostředí ale s EIA vyčkává na správu Národního parku České Švýcarsko, která má vypracovat návrh kompenzačních opatření k ochraně lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být stupeň vybudován. „Teprve pak budeme moci o tato opatření naši žádost o EIA rozšířit. Zahájení stavby tak předpokládáme někdy kolem roku 2023,“ doplnil Fojtů.

blank

Zhruba 1,6 miliardy korun zřejmě zamíří na úpravy Vltavy před Prahou a ve městě samotném, kde se musí přestavět mosty tak, aby pod nimi mohly proplouvat větší lodě. Přes půl miliardy korun si také vyžádá stavba nové plavební komory na Smíchově a dalších 500 milionů modernizace Baťova kanálu mezi Otrokovicemi a Rohatcem.

Vodní doprava v České republice je limitována délkou splavných úseků. Ta činí jen 355 kilometrů. Výhodou je, že je plavební systém téměř vždy propojen s mořem. Zcela klíčovou roli sehrává Labe ústící do Severního moře. Údržba lodní dopravy, která dnes představuje procento všech nákladních přeprav v České republice, naopak patří v porovnání se silniční nebo železniční dopravou k těm jednodušším.

Scroll to Top