
Mostecké jezero vzniklo jako projekt rekultivace bývalého lomu Ležáky. Významné změny vodstva na Mostecku byly v minulosti způsobeny povrchovou těžbou hnědého uhlí. Toky byly regulovány, napřímeny a odkloněny z původního koryta. V současnosti se u jezera staví příjezdová silnice, napojení turistických cest, cyklotras a připravuje se budování pláží a rekreačního zázemí.
„Vím, že jsou lidé nedočkaví, ale letos tu bude ještě staveniště a pustit lidi sem prostě není možné. Posunutí termínu ale má i své pozitivum, všechno bude kompletně hotové. Nebude to tedy takové jako kdysi na Miladě u Ústí,“ uvedl primátor Mostu Jan Paparega. Jezero Most s 309,4 hektary je druhé největší jezero u nás, největší je Medard u Sokolova (493,4 hektaru).
Kousek od jezera se rýsuje největší stavební akce, silnice spojující Most a Mariánské Radčice. „Na konci března se znovu uzavře nájezd k muzeu, aby se mohlo dodělat napojení na tuto komunikaci. To má být hotové v červnu,“ řekl Paparega.
Další část projektu, pracovně nazvaná jako druhá etapa, zahrnuje napojení jezera na přilehlé cesty a přivedení inženýrských sítí. Na té se začíná pozvolna pracovat.
Třetí etapa, do které patří oddychová a pobřežní část, se řeší zatím administrativně. Část veřejné zakázky se totiž musela zrušit a pod dohledem ministerstva financí probíhá znovu. Na vše pak dohlíží ministerstvo průmyslu a obchodu, které dává souhlas k tomu, aby se použily prostředky z patnácti ekomiliard určených na zahlazení následků hnědouhelné těžby.
„Dohodli jsme se s městem a jezero rozdělili na tři oblasti. Zadní část, nejdál od Mostu, necháme pro přírodu. Střední část pro vodní sporty, ovšem s nemotorovými zařízeními. A přední část pro relaxaci, pláže. Takto to bude ideální,“ přiblížil Miroslav Seidl z Palivového kombinátu Ústí.
Na jezeře nebudou moci například jezdit motorové čluny. „Jezero je bezodtoké. Voda, která je v něm teď, v něm bude i za sto let, a nemůžeme ji tedy znečistit, což by právě čluny mohly,“ doplnil Seidl.
V současnosti patří jezero státu, ale zájem o jeho vlastnictví už projevilo město Most. „Majetkoprávní vypořádání se stále řeší. I když ale tohle nebude hotové, nic to nemění na termínu otevření,“ uvedl dále Paparega.
Magistrát by chtěl plochu získat za korunu s tím, že by se staral o provoz. Výše nákladů se odhaduje na 15 až 20 milionů korun ročně. S rozsáhlým zavodněním Mostecka počítá také nadgenerační rekultivační plán.
Zdroj: usti.idnes.cz