Podle kabinetu dojde ke zlepšení splavnosti Labe od Ústí nad Labem k hranici s Německem. Koncepci vláda přijala v pondělí 22. ledna. „Opatření připraví Správa Národního parku České Švýcarsko a budou vládě ministrem životního prostředí předložena do konce června letošního roku. Poté bude Koncepce vodní dopravy předložena vládě ke schválení,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Informovala o tom ČTK.
Koncepce pro období 2016 až 2023 je prvním systematickým materiálem pro vodní dopravu v České republice a jako hlavní příčinu poklesu přeprav v posledních dvaceti letech definovala nedostatečnou spolehlivost splavnosti Labe od Ústí nad Labem po hranici s Německem. Podle ní je právě v tomto úseku nutné omezit závislost vodní dopravy na klimatických podmínkách, což umožní pouze stavba Plavebního stupně Děčín.
Vláda uvedla, že rozvoj vodní dopravy je převažujícím veřejným zájmem. Podle ministerstva dopravy vykazuje nízký vliv na životní prostředí a zároveň je energeticky málo náročná.
„Na Labi v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici se podle koncepce mohou plavit lodě s ekonomicky rentabilním ponorem 140 centimetrů jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 centimetrů pak asi v 74 procentech dnů. Po vybudování jezu by stoupla splavnost pro ponor 140 centimetrů na 345 dní v roce a pro 220 centimetrů na 180 dní,“ uvedla ČTK.
Samotná příprava vybudování jezu na dolním Labi trvá přes dvacet let. Proti němu však stojí české, ale i německé ekologické organizace. V minulosti se proti vyslovila také vláda spolkové země Sasko. Podle vedoucího děčínské pobočky ekologického sdružení Arnika Kamila Repeše je projekt ekologický a ekonomický nesmysl.