
Půlmilionový Liverpool na středozápadě Anglie, jehož celková aglomerace má téměř 1,4 milionu obyvatel, má za sebou slavnou minulost. Tento přístav byl na konci osmnáctého století místem, kterým procházelo 40 % evropského a 80 % britského obchodu. Na počátku devatenáctého století tudy probíhalo 40 % světového obchodního obratu.
Od padesátých let dvacátého století význam a sláva místního přístavu upadaly. Začala se rozvíjet kontejnerová doprava, jíž místní infrastruktura neodpovídala a doky pro ni nebyly vyhovující. V osmdesátých letech se tak jednalo o upadající město s vysokým počtem nezaměstnaných. Od konce dvacátého století začala postupně probíhat regenerace rozlehlých ploch nejen v blízkosti řeky Mersey a začalo se hledat jejich další využití.
Dnešní výsledek je přesto, že řada objektů na rekonstrukci a vtisknutí nové budoucnosti nadále čeká, impozantní a působivý.
Řada doků u řeky Mersey předtím, než její vody zamíří do Irského moře, našly nové uplatnění. Systémy doků jsou propojeny řadou mostů, mostků a lávek.
V doku Brunswick nadále kotví lodě, ale v současnosti se jedná spíše o výletní plavidla. Okolí vedlejšího Coburg doku bylo změněno na obytnou zónu, u dalších byla na základech bývalé námořní a průmyslové infrastruktury vybudována řada apartmánových a ocelových komplexů. Jedná se o zajímavá místa v blízkosti vody s výhledem na nedaleké centrum města.
V blízkosti Wapping a Duke´s doku byla vybudována víceúčelová hala pro jedenáct tisíc návštěvníků. Nedaleko v lokalitě Waterfront narazíme na muzeum skupiny The Beatles, která ostatně město proslavilo v druhé polovině dvacátého století, řadu návštěvníků tento fenomén přitahuje doposud.
Vedlejší Royal Albert Dock je pravděpodobně nejznámějším příkladem konverze na novou čtvrť s využitím pro residenty, obchodníky, restaurace a další podnikatelské projekty ve vnitřní části bývalého doku. U něj také nalezneme Muzeum otroctví a Národní muzeum pohraniční stráže. Lávka vede dále ke Canning Dock, kde narazíme na řadu artefaktů spojených s námořnictvím a dopravou zboží dále od vody. Dominantou rozlehlé plochy je ale moderní Muzeum Liverpoolu, které bylo otevřeno v roce 2011. Ve vedlejší budově sídlí provozovatel trajektů a další turistické plavby na řece Mersey, na moři, nebo v jiných částech oblasti. Canal Leeds – Liverpool je v této části sveden pod zem.
Narazíme také na tři monumentální budovy, které obvykle nesou označení Tři Grácie a jsou jedním ze symbolů města. Jedná se o Port of Liverpool Building, Cunard Building a Roayl Liver Building. Všechny pochází z počátku dvacátého století a byly spojeny s místním průmyslem, přístavem a vodních byznysem.
Když budeme podél vody pokračovat dál, dojdeme k místu, kde se kanál Leeds – Liverpool opět vrátí na povrch a vytváří vodní plochy, kolem nichž jsou vybudovány apartmány, byty a hotely. V blízkosti terminálu pro trajekty mezi Liverpoolu a Isle of Man se také nachází místo, kde byl vybudován tunel pro dopravu mezi městem a městy Birkenhead a Seacombe na druhé straně řeky.
Přímo u vody se tyčí do dálky na rozlehlé ploše, která revitalizaci teprve vyhlíží, je nepřístupná a stavební práce jsou evidentně v počátcích, fotbalový stadion místního klubu Everton. V blízkosti stadionu se nacházejí rozlehlé budovy, které na svou novou budoucnost také teprve čekají.
Foto: Marek Síbrt