Aktualizováno: olomoucký hejtman Okleštěk vyhlásil stav nebezpečí

blank
Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) kvůli šíření toxického benzenu po únorové havárii cisteren v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku dnes v poledne vyhlásí v kraji stav nebezpečí, který umožní rychlejší sanaci zamořené půdy a vody. Okleštěk to dnes řekl novinářům po jednání bezpečnostní rady kraje, která vyhlášení stavu nebezpečí jednomyslně podpořila. Při platném stavu nebezpečí získá vedení kraje zvláštní pravomoci, může například bezodkladně provádět stavební práce a terénní úpravy v případě, že je třeba zmírnit nebo odvrátit ohrožení. Uvedla to ČTK.

Podle vyjádření ministerstva jde o největší havárii svého druhu na světě. Krizový štáb proto doporučil Olomouckému kraji vyhlásit pro zasaženou lokalitu stav nebezpečí. Sanační práce by díky němu mohly postupovat rychleji. Podle ministerstva je nyní klíčové odčerpávat podzemní vodu a odtěžovat kontaminovanou půdu.

,,Likvidační a záchranné práce budou ukončeny po instalaci larssenové stěny a tím se dostaneme do druhé fáze, tedy sanace kontaminované zeminy a čerpání zasažených podzemních vod. Jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí na místě pracují tak rychle, jak je to z hlediska bezpečnosti možné. Situace s kontaminací podzemních vod je velmi riziková, proto Krizový štáb doporučil Olomouckému kraji vyhlásit pro tuto lokalitu stav nebezpečí, aby následně některé sanační práce mohly postupovat rychleji. Chtěl bych ujistit občany, že v tuto chvíli neexistuje žádné bezprostřední ohrožení zdraví. Budu dnes o jednání štábu informovat členy vlády, zejména o možnosti uvolnit finanční prostředky na sanace,” prohlásil ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Na odstranění havárie se podle vyjádření MŽP podílí špičkové kapacity nejen z ČR, ale i ze zahraničí. Konečný celkový rozsah nákladů nelze v tuto chvíli odhadnout, jisté ale je, že dosáhnou řádu vyšších stamilionů korun. Likvidační a sanační práce mohou trvat několik let. ,,Na místě havárie aktivně probíhají nutná opatření. Situace je bezprecedentní, každý den máme nové poznatky, podle kterých jsou navrhována co nejefektivnější řešení situace. Komunikujeme se špičkovými odborníky a v tom určitě chceme i nadále pokračovat. Náklady na řešení situace jsou už nyní velké a mohou ještě narůstat, i proto musíme jednat co nejrychleji. Benzenu podle odhadů uniklo mezi 250 až 400 kubíky, což je mnohonásobně více, než se původně předpokládalo, to množství je enormní. Během likvidačních prací musíme postupovat velmi obezřetně tak, abychom v žádném případě neriskovali lidské zdraví,” řekl Petr Bejček, ředitel České inspekce životního prostředí.

Bezprostřední práce řídí na místě hasiči. „Na místě havárie se pravidelně schází krizový štáb, aby vyhodnotil aktuální stav. Osobní doprava je nyní nahrazena autobusy a nákladní doprava se obsluhuje z jedné či druhé strany, dálkové vlaky jezdí odklonem. Uvažujeme o tom, že by se vybudovala náhradní kolej, která by lokalitu havárie obešla a mohla sloužit jak osobní, tak nákladní dopravě. V tuto chvíli nevíme, zda bude odstraňování následků havárie trvat měsíce, nebo až roky,“ doplnil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Foto: idnes.cz

Scroll to Top