
Baťův kanál, původně vybudovaný pro přepravu uhlí (1934 – 1938), se trvale stal významnou turistickou atrakcí a centrem rekreační plavby, kterou v roce 2024 využilo zhruba 85 000 návštěvníků. V souvislosti s plánovanou instalací nového mola a o délce 50 metrů v Uherském Hradišti, které rozšíří stávající kapacitu pro stání malých plavidel, to uvedlo město.
„Rozšířením stávající hrany se rozhodně zkvalitní infrastruktura této oblíbené vodní cesty. Nové plovoucí molo přinese nejen vyšší komfort pro uživatele rekreační vodní dopravy, ale zároveň nabídne novou motivaci pro všechny, kteří se dosud s plavbami po řece Moravě a Baťově kanálu teprve seznamují,“ řekl starosta Stanislav Blaha.
Podle něj se novými možnosti zvýší i atraktivita vodní cesty a města samotného, což napomůže zvýšení turistického ruchu. „Uherské Hradiště bude dostupnější většímu počtu lidí připlouvajících k nám po vodě. Ze samotného přístaviště je to do historického centra pouhých pár minut pěšky, “ uvedl Blaha. Projekt je výsledkem spolupráce mezi Ředitelstvím vodních cest ČR a městem Uherské Hradiště.
Během dalších měsíců má vodní cesta před sebou pestrý stavební ruch, díky kterému bude letos umožněno prvním lodím z Baťova kanálu připlout až do Hodonína. K tomu má docílit výstavba nové plavební komory, která se má na moravské vodní cestě otevřít po téměř devadesáti letech. „Dokončení plavební komory Rohatec/Sudoměřice je tak významné, že v současnosti zastiňuje vše ostatní,“ sdělil ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.
„V roce 2025 budou pokračovat stavební práce na plavební komoře Rohatec/Sudoměřice. Cílem je letos spustit zkušební provoz, v závěru plavební sezony by první lodě mohly proplout do Hodonína. Konkrétní termíny a možnosti ještě upřesňujeme, protože do průběhu stavebních prací zasáhla loňská podzimní povodeň,“ řekl pro Deník vedoucí oddělení strategických projektů Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Plný provoz očekává začátkem plavební sezony 2026.