V návaznosti na povodňové výstrahy vydané Českým hydrometeorologickým ústavem pro většinu území byl 12. září ustanoven krizový štáb Středočeských vodáren. Podle ředitele Pavla Pobřísla celková situace v uplynulých dnech prověřila připravenost společnosti, která je členem skupiny Veolia Česká republika a koncernu Veolia Environnement.
Podle vedení SVAS bylo možné s ohledem na predikce předem předpokládat, že postižení regionu spravovaného Středočeskými vodárnami již nebude kopírovat situaci z roku 2022. Vodárny přesto postupovaly podle krizového scénáře s využitím všech preventivních postupů a nástrojů. Například aktivovaly technická i personální preventivní opatření v souladu s provozními řády, povodňovými plány a havarijními plány s cílem zabránit případným škodám.
Vytipovaly také potenciálně ohrožené objekty. Proběhla rovněž kontrola stavu a připravenosti techniky a potvrzeny možnosti náhradního zásobování vodou a elektřinou nebo aktivována pracovní pohotovost u vyššího počtu zaměstnanců. V reakci na vývoj situace vodohospodáři ve středočeském regionu odstavili několik objektů.
Zaměstnanci obstáli, chválí ředitel
Podle ředitele Pavla Pobřísla byla pitná voda ve všech městech a obcích po celou dobu nezávadná a pod neustálou kontrolu. „Zástupci společnosti také aktivně komunikovali se zástupci samospráv, účastnili se zasedání povodňových komisí ustanovených v ohrožených městech a obcích. Na základě aktualizované situace a předpovědi bylo možné konstatovat, že krizový scénář pro lokality spravované SVAS nenastane. Celková situace ale prověřila naši připravenost. V té naši zaměstnanci obstáli a patří jim za jejich nasazení a přístup veliké poděkování,“ doplnil Pobříslo.
SVAS, které zásobují pitnou vodou 293 000 obyvatel, loni vyčistily 10,8 milionu kubíků odpadní vody, délka provozovaných kanalizačních řadů činila 946 kilometrů. Mezi nejvýznamnější infrastrukturní projekty letošního roku patří intenzifikace ČOV Kladno – Vrapice, přeložky a zásahy na vodovodu v souvislosti se stavbou rychlodráhy Praha – Kladno, modernizace ČOV Kladno – Dubí nebo oprava přivaděče Libušín – Smečno.