
Historie, současnost i budoucnost Baťova kanálu jsou tématy expozice, která odstartovala 4. března v Regionálním centru v Hodoníně. Již 25 let se na obnově, modernizaci a dalším rozvoji kanálu nejvýznamněji podílí Ředitelství vodních cest ČR, které proinvestovalo více než 380 milionů korun.
Kromě výstavby nových přístavišť byly zmodernizovány původní plavební komory Strážnice, Vnorovy, Uherský Ostroh a Petrov. Zavedeno bylo jejich automatické ovládání. Byl postaven nový přístav v Petrově a rozšířen ten ve Veselí nad Moravou. Od července 2023 slouží veřejnosti rozšířené přístaviště ve Strážnici. Největší investiční akcí za dlouhou dobu je probíhající výstavba plavební komory Rohatec/Sudoměřice, která zajistí prodloužení splavnosti kanálu o sedm kilometrů až do Hodonína.
Rekordní návštěvnost
Loňská návštěvnost patří v novodobé historii vodní cesty mezi rekordní. Povodí Moravy totiž zaznamenalo na plavebních komorách 38 751 proplutí lodí, v součtu komory proplavily 181 546 osob, což je o 100 proplutí a 3 000 osob více než v roce 2022. S rostoucím provozem Povodí Moravy věnuje více pozornosti investicím, bezpečnosti lodního provozu a plynulosti plavby.
Údaje o proplutí na plavebních komorách se evidují od roku 2013. Od té doby počet každoročně rostl až do roku 2020, kdy Baťův kanál zaznamenal 42 072 proplutí plavebními komorami s 193 770 osobami. V následujících letech došlo k mírnému poklesu a od roku 2021 se počet proplutí pohybuje okolo 38 000.
Povodí Moravy eviduje na každé plavební komoře počet proplutí lodí a počet osob na palubě každé z nich. Výše uvedený počet je součtem údajů ze všech plavebních komor. Pokud se plavidlo proplaví přes pět z nich, je započítáno pětkrát. Tvoří-li osádku plavidla pět lidí, je počet proplavených osob 25.
Více o výstavě zde.