Od začátku roku 2024 vstoupí Jihomoravský a Zlínský kraj do obecně prospěšné společnosti Baťův kanál. Smlouvu podepsali v Uherském Hradišti hejtmani Radim Holiš a Jan Grolich.
Krajům má tento krok pomoci k efektivnějšímu rozvoji a propagaci cestovního ruchu na vodní cestě. Práva a povinnosti zakladatele ve společnosti převezmou od Agentury pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu. Správcem kanálu, který ročně využijí či navštíví desítky tisíc lidí, je Povodí Moravy.
„Umožní nám to přímo se podílet na rozhodnutích o všech důležitých krocích při rozvoji Baťova kanálu. Ve spolupráci s Povodím Moravy, Ředitelstvím vodních cest České republiky, a dalšími subjekty pak v rámci stálého výboru budeme řešit infrastrukturu i provoz samotné vodní cesty. Baťův kanál, o.p.s. tak bude platformou pro širokou spolupráci všech partnerů,“ uvedl hejtman Zlínského kraje Radim Holiš. Na rozvojových aktivitách na obou stranách kanálu, zlínské i jihomoravské, se v současnosti podílejí rovněž dobrovolné svazky obcí.
Bohatá historie kanálu
První cestu na Baťově kanálu vykonal motorový člun s vlečnou lodí. Posádka měla za úkol dovézt dvě stě tun ratíškovického lignitu. Myšlenka regulace Moravy znovu ožila kolem roku 1927 a zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu. Po jeho smrti se nápadu a realizace ujal Jan Antonín Baťa. Pro rodinnou firmu měly regulace toku a výstavba kanálu velké obchodní a logistické výhody. Stavba proběhla v letech 1934 až 1938 a celková délka plavební trasy byla 51,8 kilometru. Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun a lodě musely proplouvat 14 plavebními komorami.
Těžká zkouška během druhé světové války
Mimo ně byly také vybudovány zvedací železniční mosty nebo jezy s automatickou regulací výšky hladiny ve zdrži. Část těchto prvků byla zničena za druhé světové války. Brzy po druhé světové válce byly znárodněny Baťovy závody a nákladní lodní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku šedesátých let. Až v polovině devadesátých let se objevily snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití. Iniciativu přebrala Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění této přírodní a technické památky.