
V České republice vznikne řada vzdělávacích programů pro školy a veřejnost, organizacím, jako jsou ekologická centra ministerstvo životního prostředí pošle 105 milionů. Prostředky jsou určeny na dlouhodobé vzdělávací a osvětové projekty, zaměřené na změnu klimatu. Výzva je podle ministerstva vyhlášená z Národního programu Životní prostředí (NPŽP) a financovaná z Národního plánu obnovy.
„V souladu s programovým prohlášením, které jasně deklaruje snahu vlády podporovat environmentální vzdělávání a výchovu, především zaměřené na klimatické vzdělávání ve školách a veřejnosti, jsme vyhlásili novou dotační výzvu z NPŽP. Ta má za cíl nastartovat různé typy větších, řekněme nadregionálních, vzdělávacích a osvětových projektů zaměřených na souvislosti změny klimatu. Očekáváme zejména dlouhodobé projekty postavené na spolupráci se školami, projekty celoživotního vzdělávání široké veřejnosti, projekty zahrnující nové klimatické studijní programy, kurzy na vysokých školách nebo projekty zaměřené na podporu vzdělávání lidí, kteří pracují s technologiemi v oblasti obnovitelných zdrojů,“ informuje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Osvěta cíli na širokou škálu aktivit. „Od klasických dlouhodobých programů pro školy, přes pilotní řešení vysokých školách, programů a vzdělávání cílových skupin, které jsou v profesním kontaktu s technologiemi pro adaptační a mitigační opatření, programy pro neodbornou veřejnost například ve veřejných knihovnách a regionálních muzeích,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.
Ministerstvo podporou podle ministra Hladíka získá prostor čas na systematické vzdělávání zaměřené na klimatickou změnu, které v Česku stále není dostatečné. „Adaptace, ale také celková dekarbonizace a přechod společnosti na zelenou ekonomiku potřebují obří investice, které prostřednictvím našich dotačních titulů už nabízíme. Proměna ekonomiky vyžaduje také celospolečenské pochopení a změnu nastavení, našeho životního stylu, protože myslíme na děti, kterých se změna klimatu nejvíc bolestně dotkne, právě kvůli nim a pro ně má smysl investovat do vzdělávání,“ pokračuje Hladík. Téma ochrany životního prostředí celospolečensky nabývá na významu a školství tento vývoj musí reflektovat.
„Jako dlouholetý učitel a ředitel gymnázia velmi oceňuji přínos, který v této oblasti projekt envivzdělávání znamená. Chci zdůraznit také jeho přínos pro celoživotní vzdělávání. V době, kdy studovala například dnešní generace čtyřicátníků, se v tuzemských školách životnímu prostředí mnoho pozornosti nevěnovalo. Iniciativa ministerstva tuto chybu pomáhá napravit,“ říká předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL a místopředseda sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Marek Výborný.
Dotace na dlouhodobě vzdělávací projekty reagují také na průběžné výsledky sledování ekogramotnosti včetně informovanosti o změnách klimatu na českých školách. MŽP již za poslední roky podpořilo z různých dotačních zdrojů řadu projektů a programů nebo vydání nejrůznějších publikací a metodik o klimatickém vzdělávání, které mohou využít převážně školy. Environmentální vzdělávání v České republice rozvíjí již více než 50 let.