Třetina pražských dětí by vyhodila zbytky jídel do záchodu, uvádí průzkum

blank

Z průzkumu pro Pražské vodovody a kanalizace, který pro společnost realizovala agentura NMS Market Research na vzorku 211 respondentů ve věku 12-17 let, vyplývá, že každé třetí dítě a mladistvý z hlavního města vyhazují zbytky jídel do záchodu. Podle PVK jde o alarmující zjištění. Respondenti podle průzkumu kopírují chování ostatních členů domácností, nezbytná je osvěta. 

„Například 50 % dětí a mladistvých si myslí, že nevadí vyhodit do WC kávovou sedlinu. Nedostatečně povědomí mají také o likvidaci olejů a tuků na smažení, vyhazování, nedopalků, kontaktních čoček nebo vlhčených ubrousků do záchodu,“ vysvětlují vodárny. Podle nich si neuvědomují, že takovéto zacházení s odpady může způsobit vážné problémy s odváděním a čištěním odpadních vod. Takové materiály se v odpadních vodách nedokážou rozložit a mohou způsobit ucpaní kanalizace, zpomalení či zablokování čerpadel a filtrů, což může vést k velkým problémům při čištění odpadních vod a v horším případě k znečištění vodních zdrojů.

Mladiství napodobují chování v domácnosti

Průzkum dále ukázal, že chybné návyky při likvidací odpadů souvisí s chováním dalších členů domácností. „Doporučujeme proto rozvíjet osvětu o správné likvidaci odpadů v domácnosti nejen u dětí, ale také dospělých. Neměl by to být problém, protože 8 z 10 dětí je ochotno změnit svůj přístup k vyhazování odpadu. Kromě rodiny by nejraději přijímaly osvětu ve škole nebo prostřednictvím sociálních sítí. Pětina dětí by si ráda vyslechla osvětu od oblíbeného influencera,“ uvedla Eva Waldaufová z výzkumné agentury NMS Market Research.

Obrovský vliv sociálních sítí

Do osvěty se zapojil například na Instagramu zpěvák Jan Bendig, který má na této sociální síti přes 300 tisíc fanoušků. „Sám jsem dříve neměl tušení, že některé odpady do WC vůbec nepatří a co mohou nadělat za škody, pokud se jich takto zbavujeme. Správná likvidace odpadů je důležitá nejen pro udržení čistoty a zdraví našeho okolí, ale také pro ochranu  přírody a budoucí generace. Proto se rád zapojuji do edukačních kampaní, které pomáhají šířit povědomí o této problematice a motivují lidi k odpovědnému chování,“ uvedl zpěvák.

 

Scroll to Top