Ostrava vítá plán na zastavení projektu D-O-L

blank

Primátor města Tomáš Macura (ANO) vítá záměr ukončení příprav vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe, který je součástí koaličního programu SPOLU (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se STAN. Vedení města proti projektu dlouhodobě vystupuje. Informovala o tom Česká televize.

Tomáš Macura zdůraznil, že zrušení projektu by mělo především pozitivní ekologické dopady. Podle města by stavba měla obrovské důsledky na ekosystém a životní prostředí v okolí Odry, která protéká Ostravou, a zároveň by negativně ovlivnila urbanismus města, v němž by kanál vytvořil další bariéru.

„Vedení města Ostravy se dlouhodobě angažuje proti přípravě kanálu Dunaj–Odra–Labe, a to včetně jeho Oderské větve v navrhovaném pojetí, proto by ukončení tohoto projektu jednoznačně ocenilo. Ostatně nepamatuji, že by některé zásadní usnesení zastupitelstva města bylo přijato tak jednomyslně, napříč politickými stranami, jako v tomto případě. Samozřejmě bychom přivítali i zrušení územní rezervy pro toto vodní dílo, která v tuto chvíli blokuje desítky hektarů území,“ řekl Macura.

Podle něj by zastavení přípravy znamenalo především odstranění hrozby nevratného poškození vzácného ekosystému Odry a jejích meandrů a možnosti ohrožení strategického rezervoáru pitné vody v Nové Vsi. „Sekundárně nám zrušení územní rezervy pro kanál dává možnost využití lokality pro jiné účely blízké přírodě, například pro volnočasové aktivity. Z národohospodářského hlediska bude efektem významná úspora veřejných prostředků, a to již ve fázi projekční přípravy projektu,“ uvedl také primátor.

Zastupitelé města se v již první polovině listopadu 2020 důrazně vymezili proti plánu na vybudování koridoru Dunaj – Odra – Labe a v dopise adresovaném premiérovi Andreji Babišovi stojí, že by měla stavba obrovské negativní důsledky na ekosystém a životní prostředí obecně v okolí Odry, která protéká územím Ostravy.  Dopad budování kanálu na Odru by byl totiž podle nich zásadní nejen v místě stavby, ale v celém rozsahu široké nivy toku. Jak uvedl oficiální portál města, kanál by ohrozil biotopy, které jsou součástí území Chráněné krajinné oblasti Poodří, včetně přírodních rezervací Rezavka, Polanský les a Národní přírodní rezervace Polanská niva a území soustavy Natura 2000. V té je také zahrnuta Ptačí oblast Poodří, Ptačí oblast Heřmanský stav – Odra – Poolší a evropsky významná lokalita Poodří.

Projekt není prioritou ani pro vedení kraje. Hejtman Ivo Vondrák řekl, že výstavba kanálu nebyla pro kraj klíčová, a tak proti jejímu zrušení vystupovat nebude. „Moravskoslezský kraj plánované propojení Baltu do Bohumína a využívání mezinárodní lodní dopravy vítal jako projekt, který by mohl posílit ekonomiku kraje a nabídnout mu nové možnosti. Nutno ovšem zdůraznit, že mnohem zásadnější, než splavnění Odry je pro náš region a jeho rozvoj modernizace železniční dopravy a výstavba vysokorychlostních tratí,“ doplnil Vondrák.

Scroll to Top