Bezpečnostní přeliv na Orlíku za 1,78 miliardy

blank

Vybudování doplňkového bezpečnostního přelivu sníží zatížení díla při extrémních povodních. Práce budou trvat pět let. Podle generálního ředitele Povodí Vltavy Petra Kubaly se jedná o největší vodohospodářskou stavbu současnosti.

Stavbaři vybudují bezpečnostní přeliv mimo těleso hráze poblíž administrativní budovy. Ten bude mít tři pole hrazená segmentovými uzávěry, zakrytou část a železobetonový skluz dlouhý 367 metrů a široký 16 metrů. Cílem rozsáhlé akce je zvýšit zabezpečení přehrady před účinky velkých vod a posílení protipovodňové ochrany na dolním toku Vltavy pro čtvrt milionu obyvatel a jejich majetek. Orlická přehrada nově zvládne až desetitisíciletou povodeň. Ta odpovídá průtoku 5300 metrů krychlových za vteřinu. Zakázku získal Metrostav.

„Vystřílí se ve skále koryto, které bude vybetonované a připravené na to, aby nějakou část povodňové vlny dokázalo převést kolem přehrady do toku pod přehradou. Celé je to zepředu jištěno uzávěry, obsluha má možnost zvolit, kdy a jaké množství vody touto cestou pouští, a tím potom zvládá vrcholové stavy při povodních,“ uvedl generální ředitel Jaroslav Heran. Stavba si vyžádá řadu omezení. Od srpna 2022 do března 2023 Povodí Vltavy sníží hladinu zhruba o 11 metrů od maximální kóty zásobního prostoru, aby mohla být vybudována jímka. Od března 2024 do října 2025 bude omezena doprava po silnici přes korunu hráze.

Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.

Scroll to Top