AdMaS testuje v Brně unikátní parkoviště

blank

Odborníci z vědeckého centra AdMaS, které funguje pod Fakultou stavební VUT, se rozhodli otestovat na novém experimentálním parkovišti tři typy parkovacích stání. Zasakovací rošty, které jsou pro všechny stání společné, umožňují místo klasického odvodu dešťovky do kanalizace její zasakování do půdy, čímž pomáhají bojovat proti suchu.

„Cílem nového experimentálního zeleného parkoviště je možnost dlouhodobě sledovat vlastnosti tří různých přístupů. První stání je vyplněno dlažebními kostkami, druhá dvě jsou z půlky osetá trávou. Do spodní vrstvy jednoho ze zelených parkovacích stání je přidána organická složka, takzvaný biouhel, který pochází z odpadního dřeva. Biouhel je přirozeným nosičem živin i minerálů a má schopnost čistit a zadržet vodu,“ popsal nová parkovací stání Tomáš Chorazy z výzkumného centra AdMaS, které vyvíjí pokročilé stavební materiály, konstrukce i technologie.

Na výzkumu pracovníci VUT spolupracovali i s firmou ASIO NEW. Každé parkovací místo jímá srážkové vody samostatně. „Vložení biouhle do konstrukční vrstvy vychází z aktuálního trendu modrozelené infrastruktury ve městech. Z řady výzkumů vyplývá jeho pozitivní vliv při čištění dešťových či srážkových vod, protože přispívá k odstraňování znečišťujících látek, jako jsou těžké kovy, pesticidy, organické látky a podobně,“ vysvětlil pozitiva přístupu Chorazy. S přípravou parkoviště začali výzkumníci loni v listopadu, plně funkční je od května.

„Podle prvních výsledků se ukazuje, že použití roštů se zatravněním je vhodné spíše pro průměrnou intenzitu provozu a zatížení, zatímco rošty zpevněné dlažbou jsou určeny pro vysoce intenzivní provoz a velké vytížení parkovacích stání,“ uvedl Chorazy. Vědci také na zeleném parkovišti zkoumali i znečištění ropnými látkami, ke kterému při parkování může docházet. Nejprve simulovali znečištění parkoviště v laboratoři, kdy využili umělého deště doplněného o 100 mililitrů oleje.

„Můžeme říci, že při tomto pokusu nebylo prokázáno, že by olej protekl konstrukční vrstvou, případně šlo o naprosto minimální úkap. Další testování už chceme přenést z laboratoří přímo na experimentální parkoviště, abychom mohli sledovat, zda ropné kapaliny mohou protéct až do půdy. Kromě toho plánujeme i dynamické rázové zkoušky, abychom mohli sledovat únosnost při dlouhodobém užívání,“ doplnil vědec.

 

 

 

Scroll to Top