Modernizace vodovodního přivaděče východní Čechy u konce

blank

Společnost Vodovody a kanalizace Chrudim loni přistoupila k plánované rekonstrukci šedesát let starého ocelového potrubí, které zásobuje pitnou vodou obyvatele Chrudimska, Pardubicka a Královéhradecka. V uplynulých měsících se podařilo zrealizovat dosud největší investiční akci v novodobých dějinách společnosti, kdy se celková výše vynaložených nákladů přiblížila 130 milionům.

Spuštění nového přivaděče zahájil 21. září v Chrudimi ministr zemědělství Miroslav Toman. Oprava potrubí přivaděče Vodárenské Soustavy Východní Čechy (VSVČ) mezi prameništěm podzemní vody v Podlažicích a vodojemem ve Slatiňanech v celkové délce téměř jedenácti kilometrů byla provedena bezvýkopově.

„Zjednodušeně lze tuto metodu popsat tak, že svařené plastové potrubí bylo zataženo do stávajícího ocelového, které má v průměru půl metru. Po uvolnění tahu se díky specifickým vlastnostem plastu nové potrubí přimkne k původnímu ocelovému a vytvoří novou ochranou vrstvu,“ řekl Ivo Doskočil, ředitel VAK Chrudim.

Na rekonstrukci páteřních vodovodů a propojování vodovodních soustav plánuje ministerstvo zemědělství do roku 2022 vynaložit bezmála půl miliardy korun. „Letos jsme spustili pokračování programu, na který je do roku 2025 připraveno 4,4 miliardy korun. Rekonstrukce páteřních vodovodů a propojení vodárenských soustav má smysl a nesporný význam v tom, že v kritických situacích, například v období sucha, umožní distribuovat pitnou vodu do míst, kde je jí momentálně nedostatek. V České republice se sucho projevuje lokálně a propojené vodárenské soustavy umožní tyto krátkodobé výpadky nahrazovat pitnou vodou z jiných regionů,“ vysvětlil Toman.

Během rekonstrukce byl celý úsek přivaděče mimo provoz. Zásobování pro obyvatele Chrudimska a Pardubicka bylo zajištěno bez omezení množství a kvality díky zvýšeným dodávkám pitné vody z úpravny vody Monaco, která je součástí VSVČ. „Vlivem přívalových dešťů byly několikrát zaplaveny startovací a cílové jámy, a to nejen vodou, ale i zeminou z okolních polí. Naplavená zemina také napáchala škody na komunikacích poblíž výkopů, kde bylo třeba její promptní odklízení. To znamenalo vždy práce navíc,“ doplnila Tereza Šedivá ze společnosti Zepris.

Scroll to Top