SmVaK Ostrava: Strom života a Planeta Oxidan zpět ve školách

blank

Po školním roce poznamenaném dlouhodobým uzavřením vzdělávacích institucí v důsledku pandemie se vrací k žákům interaktivní programy o významu vody pro člověka a přírodu. Informoval o tom mluvčí Severomoravských vodovodů a kanalizací Ostrava Marek Síbrt.

Již do sedmého roku vstupuje program Strom života o významu vody pro člověka a přírodu. V roce 2019 se k němu přidala i Planeta Oxidan určená pro nejvyšší ročníky základních škol a první ročníky víceletých gymnázií, která se zaměřuje především na odpovědné nakládání s odpadními vodami a socio-ekonomické aspekty efektivního nakládání s vodními zdroji. Interaktivní programy si za školáky našly cestu po roční pauze, ovlivněné pandemií koronaviru.

Vzdělávacího programu o významu vody pro člověka a životního prostředí s názvem Strom života se v Moravskoslezském kraji od roku 2016 zúčastnilo 4500 žáků pátých až sedmých tříd. Hra se od té doby dočkala zhruba 250 realizací. SmVaK Ostrava v roce 2019 představil i další variantu interaktivního programu, který nazval Planeta Oxidan. Ta zase výrazněji akcentuje společenskou odpovědnost při nakládání se zdroji. Díky ní si mohou žáci uvědomit, že rozvoj společnosti není možný bez spolupráce a udržitelného zacházení s vodními zdroji a produkovanou odpadní vodou.

Podle Josefa Kundráta ze spolku EduLudus, který obě hry ve spolupráci s odborníky z SmVaK Ostrava vyvinul, s každou zúčastněnou třídou pracují animátoři – většinou studenti a absolventi pedagogiky nebo psychologie – zážitkově celý vyučovací den. „Jsme přesvědčeni o tom, že to je cesta k tomu, aby si děti odnesly z programu co nejvíce a nevypustily vše z hlavy hned v prvním momentě, kdy si zapnou mobilní telefon nebo tablet a přihlásí se na svou oblíbenou sociální síť,“ řekl Kundrát .

Obě vzdělávací hry využívají metodu Edularp, takzvané hraní rolí na živo. Tento moderní způsob výuky je podle Síbrta všechno jiného než pouhé memorování suchých dat, ale klade důraz na aktivitu každého žáka ve vzdělávacím procesu, takže navenek jako výuka vlastně ani nepůsobí.

Scroll to Top