Metrostav: Práce pod hladinou Hněvkovické přehrady

blank

Modernizace vodního díla Hněvkovice na Českobudějovicku zahrnuje úpravy plavební komory a zvýšení kapacity dvou polí bezpečnostního přelivu. Cílem je podle společnosti Metrostav zlepšit parametry jedné z nejnovějších částí vltavské vodní cesty. Po rekonstrukci přehrada zachytí až desetitisíciletou povodeň.

„Před každou upravovanou částí vodního díla musíme napřed vybudovat ochranné jímky. Až potom můžeme provádět stavební úpravy či osazovat technologii. Třeba před plavební komorou se přitom pohybujeme v hloubce 17 metrů. Obecně pod vodou dokážeme dělat téměř vše jako nad hladinou, jen je to časově náročnější a platí zde pravidlo desetkrát měř a jednou řež. Pod vodou běžně vrtáme, řežeme, vlepujeme kotvy, bouráme, odsáváme, čistíme, utěsňujeme i betonujeme. V českých vodách je ovšem viditelnost běžně do 30 centimetrů, takže jsou za potřebí zkušenosti, dobrý hmat a velká představivost,“ sdělil vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Jan Prokeš.

blank

Jak uvedla dále firma, první etapa aktuálně probíhající rekonstrukce by měla být dokončena již letos v létě, kdy stavbaři Metrostavu zprovozní jeden z přelivů. V druhé etapě upraví dolní ohlaví plavební komory a druhý přeliv. Dílo by pak mělo být kompletně dokončeno a předáno investorovi Povodí Vltavy v polovině příštího roku.

blank

Vodní dílo Hněvkovice bylo vybudováno na řece Vltavě v letech 1980–2010 a primárně slouží jako zdroj technologické vody pro elektrárnu Temelín. Dále je využíváno k energetickým a rekreačním účelům, vodním sportům a sportovnímu rybolovu. Přehradu tvoří betonová tížná hráz, plavební komora a vodní elektrárna. Čerpací stanice užitkové vody pro jadernou elektrárnu Temelín je umístěná na levém břehu nedaleko hráze.

K dalším významným vodohospodářským projektům firmy Metrostav v současnosti je modernizace plavebních komor Vodního díla Gabčíkovo na Slovensku. Cílem je zvýšit bezpečnost a intenzitu vodní dopravy. Jedná o výměnu horních a dolních vrat, plnicích a prázdnících systémů, dynamické ochrany horních a dolních zhlaví, hydraulických systémů ovládání a řídicího systému. S dokončením se počítá na začátek roku 2022 a akce je spolufinancována z EU částkou 123 milionů korun. Vodní dílo Gabčíkovo bylo uvedeno do provozu v roce 1992 a ročně jím projede zhruba 15 tisíc plavidel.

Scroll to Top