Zahraniční partner pro Baťův kanál

blank

Vůbec prvního zahraničního partnera bude mít Baťův kanál. V létě by totiž v přístavu ve Veselí nad Moravou měli představitelé společnosti Baťův kanál podepsat memorandum o spolupráci s litevskou Regionální rozvojovou agenturou Kaunas. Informoval o tom mluvčí kraje Michal Cagala.

„Litva je zemí vod a kanálů. Stojíme hlavně o její zkušenosti, jak se o Baťův kanál starat a rozvíjet ho. Tato spolupráce také propojí starosty obcí podél kanálu u nás a v Litvě i podnikatele, jejichž byznys je na vodní cesty navázaný,“ uvedl hejtman Jan Grolich.

Podle náměstka hejtmana Jana Zámečníkem je obsahem memoranda i vzdělávání mladých lidí či podpora povědomí o cestovním ruchu a vodních cestách. „Baťův kanál je symbolem, je to největší tuzemská vodní cesta každoročně přiláká tisíce turistů k rekreačním plavbám, podél jejích břehů vznikly desítky kilometrů cyklostezek. Toto je další cesta, jak tento symbol podpořit,“ řekl Zámečník.

Spolupráci s Litevci rovněž vítá ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál. „Mají obrovské zkušenosti s čerpáním EU prostředků na rozvoj cestovního ruchu a v této oblasti bychom si s nimi chtěli vzájemně vyměňovat zkušenosti. Budeme rádi, pokud se podaří i nějaký společný projekt,“ doplnil Bártek.

Bohatá historie kanálu

První cestu po Baťově kanálu vykonal motorový člun s vlečnou lodí. Posádka měla za úkol dovézt dvě stě tun ratíškovického lignitu. Myšlenka regulace Moravy znovu ožila kolem roku 1927 a zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu. Po jeho smrti se nápadu a realizace ujal Jan Antonín Baťa. Pro rodinnou firmu měly totiž regulace toku a výstavba kanálu velké obchodní a logistické výhody. Stavba proběhla v letech 1934 až 1938 a délka plavební trasy dosáhla 51,8 kilometru. Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun a lodě musely proplouvat 14 plavebními komorami.

blank

Mimo ně byly také vybudovány zvedací železniční mosty nebo jezy s automatickou regulací výšky hladiny ve zdrži. Část těchto vymožeností byla zničena za druhé světové války. Brzy po ní byly znárodněny Baťovy závody a nákladní lodní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku šedesátých let. Až v polovině devadesátých let se objevily snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití. Iniciativu přebrala Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění této přírodní a technické památky.

Významným krokem byla podpora soukromých půjčoven lodí, bez nichž si dnes lze turistický ruch na této vodní cestě jen stěží představit. Obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu, provozuje informační centrum a podporuje podnikatele, jejichž aktivity souvisejí s rozvojem turistického ruchu podél kanálu, vznikla v roce 2002, a zejména díky ní je dnes kanál významnou turistickou lokalitou.

Scroll to Top