Výstavbu plavební komory Rohatec řeší ÚOHS

blank

Výstavba plavební komory Rohatec, která prodlouží Baťův kanál směrem na jih do Hodonína, zřejmě podle plánu v březnu nezačne. Jeden z neúspěšných účastníků zadávacího řízení totiž podal stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) v současnosti nedisponuje informacemi, jak bude šetření pokračovat.

„Momentálně nemůžeme zahájit stavební práce. V tomto okamžiku to nemá zásadní dopad na plánované dokončení a zprovoznění v roce 2023, nicméně záleží, jak dlouho potrvá řízení u ÚOHS a s jakým bude výsledkem,“ sdělil ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Řízení ÚOHS bylo zahájeno na návrh společnosti Gardenline. „V tuto chvíli nelze předjímat, kdy bude vydáno prvostupňové rozhodnutí, neboť ÚOHS ještě očekává vyjádření účastníků,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Bohatá historie kanálu

První cestu na Baťově kanálu vykonal motorový člun s vlečnou lodí. Posádka měla za úkol dovézt dvě stě tun ratíškovického lignitu. Myšlenka regulace Moravy znovu ožila kolem roku 1927 a zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu. Po jeho smrti se nápadu a realizace ujal Jan Antonín Baťa. Pro rodinnou firmu měly totiž regulace toku a výstavba kanálu velké obchodní a logistické výhody. Stavba proběhla v letech 1934 až 1938 a celková délka plavební trasy byla 51,8 kilometru. Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun a lodě musely proplouvat 14 plavebními komorami.

Mimo ně byly také vybudovány zvedací železniční mosty nebo jezy s automatickou regulací výšky hladiny ve zdrži. Část těchto vymožeností byla zničena za druhé světové války. Brzy po druhé světové válce byly znárodněny Baťovy závody a nákladní lodní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku šedesátých let. Až v polovině devadesátých let se objevily snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití. Iniciativu přebrala Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění této přírodní a technické památky.

Významným krokem byla podpora soukromých půjčoven lodí, bez nichž si dnes lze turistický ruch na této vodní cestě jen stěží představit. Obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu, provozuje informační centrum a podporuje podnikatele, jejichž aktivity souvisejí s rozvojem turistického ruchu podél kanálu, vznikla v roce 2002, a zejména díky ní je dnes kanál uznávanou turistickou vodní cestou.

Foto: Ing. Jaromír Drašar

Scroll to Top