Povodí Moravy pokračuje v opravách kanálu od Veselí nad Moravou po Vnorovy na Hodonínsku. Loni podnik dokončil opravy úseku mezi železničním mostem a silničním mostem ve Veselí nad Moravou, na tento úsek navázal pracemi k hospodářskému mostu ve Vnorovech.
„Pracujeme v téměř celém úseku stavby, od železničního mostu ve Veselí po hospodářský most ve Vnorovech. Součástí je zakládání patky opevnění a opevnění koryta z lomového kamene,“ přiblížil za Povodí Moravy Pavel Cenek. Vodohospodáři už dokončili tři nová servisní stání, která budou sloužit zejména jednotkám integrovaného záchranného systému, správci Baťova kanálu a Státní plavební správě.
„Nově jsme dokončili tři pevná servisní stání v dolní rejdě plavební komory Veselí nad Moravou, horní rejdě plavební komory Vnorovy I a dolní rejdě Vnorovy II. Jsou určené k bezpečnému krátkodobému i dlouhodobému stání. Hlavním účelem je zvýšení bezpečnosti plavby,“ popsal generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. Další servisní stání vznikne letos v Sudoměřicích.
Bohatá historie kanálu
První cestu na Baťově kanálu vykonal motorový člun s vlečnou lodí. Posádka měla za úkol dovézt dvě stě tun ratíškovického lignitu. Myšlenka regulace Moravy znovu ožila kolem roku 1927 a zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu. Po jeho smrti se nápadu a realizace ujal Jan Antonín Baťa. Pro rodinnou firmu měly totiž regulace toku a výstavba kanálu značné obchodní a logistické výhody.
Stavba proběhla v letech 1934 až 1938 a celková délka plavební trasy byla 51,8 kilometru. Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun a lodě musely proplouvat 14 plavebními komorami. Mimo ně byly také vybudovány zvedací železniční mosty nebo jezy s automatickou regulací výšky hladiny ve zdrži. Část těchto vymožeností byla zničena za druhé světové války.
Brzy po ní byly znárodněny Baťovy závody a nákladní lodní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku šedesátých let. Až v polovině devadesátých let se objevily snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití. Iniciativu přebrala Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění přírodní a technické památky. Významným krokem byla podpora soukromých půjčoven lodí, bez nichž si dnes lze turistický ruch na této vodní cestě jen stěží představit.
Obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu, provozuje informační centrum a podporuje podnikatele, jejichž aktivity souvisejí s rozvojem turistického ruchu podél kanálu, vznikla v roce 2002, a zejména díky ní je dnes kanál uznávanou turistickou vodní cestou.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!