V září jednaly v Bohumíně delegace českého ministerstva dopravy a polského ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby, včetně vodohospodářů obou zemí a zástupců samospráv z Bohumína, Krzyzanowic, Raciborze nebo Kędzierzynu-Koźle. Nejdiskutovanějším tématem byla trasa vodní cesty kolem hraničních Meandrů Odry. Přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na úseku mezi Ostravou a polskými hranicemi, který by měl stát 15 miliard korun, pak odsouhlasila v pondělí 5. října vláda.
„Slezská aglomerace má přes pět milionů obyvatel, je zde velký potenciál rozvoje hospodářství, a právě zde v úseku Koźle-Ostrava jednáme s Polskem o realizaci pilotního úseku Oderské vodní cesty. Ukázalo se, že také v oblasti vodního hospodářství na Odře máme společné zájmy. Štětín byl vždy také českým přístavem, takže se těšíme že Odra bude magistrálou pro nákladní plavbu, ale bude mít význam i pro rekreaci,“ řekl náměstek ministra dopravy Jan Sechter.
Náměstkyně polského ministra námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Anna Moskwa sdělila, že příprava projektu nabírá nové dimenze. „Na polské straně proběhly konzultace se samosprávami ve věci trasování Oderské vodní cesty a ukazuje se, jak je to vážné téma nejenom z pohledu regionálního, ale také přeshraničního. Na řeku nahlížíme nejenom jako na dopravní cestu, ale také s ohledem na retenci vody, protipovodňovou ochranu, hospodářství, cestovní ruch a vše co řeka přináší. Souhlasím s panem Sechterem, že všechny investice budeme realizovat tak, že budou příznivé pro životní prostředí,“ uvedla Anna Moskwa.
Kanál Dunaj-Odra-Labe chtěli pozastavit starostové desítek moravských obcí a měst
Starostové téměř šesti desítek měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska však dlouhodobě žádali ve společném memorandu vládu, aby pozastavila rozhodování o pokračování přípravě koridoru Dunaj-Odra-Labe. V okolí plánované trasy žije více než 110 tisíc obyvatel.
Starostové podle portálu irozhlas.cz navrhovali, aby byla vypuštěna chráněná územní rezerva průplavu a ukončeno financování přípravy záměru, pokud nebude prokázán zcela nezpochybnitelný přínos této stavby pro region a Českou republiku. Obávají se totiž nepříznivého vlivu stavby a provozu kanálu na povrchové toky a koloběh podzemních vod.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!