Přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe odsouhlasila vláda

blank

V září jednaly v Bohumíně delegace českého ministerstva dopravy a polského ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby, včetně vodohospodářů obou zemí a zástupců samospráv z Bohumína, Krzyzanowic, Raciborze nebo Kędzierzynu-Koźle. Nejdiskutovanějším tématem byla trasa vodní cesty kolem hraničních Meandrů Odry. Přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na úseku mezi Ostravou a polskými hranicemi, který by měl stát 15 miliard korun, pak odsouhlasila v pondělí 5. října vláda.

„Slezská aglomerace má přes pět milionů obyvatel, je zde velký potenciál rozvoje hospodářství, a právě zde v úseku Koźle-Ostrava jednáme s Polskem o realizaci pilotního úseku Oderské vodní cesty. Ukázalo se, že také v oblasti vodního hospodářství na Odře máme společné zájmy. Štětín byl vždy také českým přístavem, takže se těšíme že Odra bude magistrálou pro nákladní plavbu, ale bude mít význam i pro rekreaci,“ řekl náměstek ministra dopravy Jan Sechter.

Náměstkyně polského ministra námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Anna Moskwa sdělila, že příprava projektu nabírá nové dimenze. „Na polské straně proběhly konzultace se samosprávami ve věci trasování Oderské vodní cesty a ukazuje se, jak je to vážné téma nejenom z pohledu regionálního, ale také přeshraničního. Na řeku nahlížíme nejenom jako na dopravní cestu, ale také s ohledem na retenci vody, protipovodňovou ochranu, hospodářství, cestovní ruch a vše co řeka přináší. Souhlasím s panem Sechterem, že všechny investice budeme realizovat tak, že budou příznivé pro životní prostředí,“ uvedla Anna Moskwa.

Kanál Dunaj-Odra-Labe chtěli pozastavit starostové desítek moravských obcí a měst

Starostové téměř šesti desítek měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska však dlouhodobě žádali ve společném memorandu vládu, aby pozastavila rozhodování o pokračování přípravě koridoru Dunaj-Odra-Labe. V okolí plánované trasy žije více než 110 tisíc obyvatel.

Starostové podle portálu irozhlas.cz navrhovali, aby byla vypuštěna chráněná územní rezerva průplavu a ukončeno financování přípravy záměru, pokud nebude prokázán zcela nezpochybnitelný přínos této stavby pro region a Českou republiku. Obávají se totiž nepříznivého vlivu stavby a provozu kanálu na povrchové toky a koloběh podzemních vod.

Scroll to Top