Pokračují jednání, jak splavnit řeku Odru v úseku Kędzierzyn-Koźle-Ostrava

blank

V září jednaly v Bohumíně delegace českého ministerstva dopravy a polského ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby, včetně vodohospodářů obou zemí a zástupců samospráv z Bohumína, Krzyzanowic, Raciborze nebo Kędzierzynu-Koźle. Nejdiskutovanějším tématem byla trasa vodní cesty kolem hraničních Meandrů Odry. Informoval o tom Moravskoslezský deník.

Podle obce Kryzanowice i města Bohumín pomůže kanál zabránit povodním. „Pravobřežní trasa nám způsobuje dlouhodobou blokaci rozvoje městských částí Šunychl a Starý Bohumín, protože pro ni platí územní rezerva, tedy obdoba stavební uzávěry. Z ekologického hlediska je nerealizovatelná,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha. Zároveň připustil, že nic jiného, než protipovodňovou ochranu kanál městu nepřinese.

„Slezská aglomerace má přes pět milionů obyvatel, je zde velký potenciál rozvoje hospodářství, a právě zde v úseku Koźle-Ostrava jednáme s Polskem o realizaci pilotního úseku Oderské vodní cesty. Ukázalo se, že také v oblasti vodního hospodářství na Odře máme společné zájmy. Štětín byl vždy také českým přístavem, takže se těšíme že Odra bude magistrálou pro nákladní plavbu, ale bude mít význam i pro rekreaci,“ řekl náměstek ministra dopravy Jan Sechter.

Náměstkyně polského ministra námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Anna Moskwa sdělila, že příprava projektu nabírá nové dimenze. „Na polské straně proběhly konzultace se samosprávami ve věci trasování Oderské vodní cesty a ukazuje se, jak je to vážné téma nejenom z pohledu regionálního, ale také přeshraničního. Na řeku nahlížíme nejenom jako na dopravní cestu, ale také s ohledem na retenci vody, protipovodňovou ochranu, hospodářství, cestovní ruch a vše co řeka přináší. Souhlasím s panem Sechterem, že všechny investice budeme realizovat tak, že budou příznivé pro životní prostředí,“ uvedla Anna Moskwa.

Splavnění Odry do Ostravy však není úplnou novinkou. Tato varianta se hlasitě skloňovala rovněž v 70. a 80. letech v souvislosti se snahou ostravského průmyslu převážet po vodě výrobky těžkého strojírenství. Pro tyto účely byl také v roce 1975 zřízen v Bohumíně malý nákladní přístav. Z něj pak bylo postupně do polského Štětína vypraveno 17 zkušebních plaveb s trubkami, válcovaným materiálem nebo nákladními auty Tatra.

Scroll to Top