Pohyb hladiny Orlické přehrady

blank

S ohledem na postup prací při realizaci akce „Rekonstrukce a modernizace lodního výtahu na VD Orlík“ Povodí Vltavy oznamuje, že bude nadále pokračovat plnění nádrže Orlík. Přítok nad rámec stanoveného minimální odtoku bude v nádrži akumulován tak, aby do 5. dubna nebyla v nádrži překročena hladina 348,00 metrů nad mořem. Rychlost vzestupu je přímo závislá na aktuálním vývoji hydrologické situace v povodí nádrže Orlík a lze ji kontinuálně sledovat na www.pvl.cz.

Povodí Vltavy modernizuje lodní výtah na hrázi Orlické přehrady. Práce odhalily potopené auto i hausbót, základy domů i starý jez. Nosnost výtahu se zvýší z 3,5 na 6,5 tuny. „Hladinu jsme snížili z toho důvodu, aby mohly bezpečně proběhnout stavební práce, a k dalším poklesům došlo i z důvodu nízkých přítoků do nádrže. Pod Podolským mostem je možné vidět zbytky staré hospody a základy dalších domů. Přibližně 10 kilometrů proti proudu od Podolského mostu je nad současnou hladinou starý jez. Zajímavostí bylo, že jsme nedaleko hráze v jedné zátoce objevili potopený hausbót a osobní automobil. Zavolali jsme policii a hasiče, aby prověřili, zda ve vozidle někdo nezůstal. To se nepotvrdilo. Nikdo v něm nebyl a nedocházelo k úniku žádných látek, tak jsme automobil vyzdvihli,“ sdělil na podzim pro Český rozhlas České Budějovice vedoucí střediska Povodí Vltavy Libor Peška Peška. Termín pro dokončení modernizace je duben 2022 s tím, že po celou dobu budou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu lodního výtahu.

Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.

Scroll to Top