Osmnáct nevládních organizací z Česka, Německa, Polska, Rakouska a Slovenska se postavilo proti plánům na výstavbu koridoru Dunaj-Odra-Labe. Spolky se obrátily na eurokomisaře pro životní prostředí a dopravu a požadují zastavení projektu. O iniciativě informovala slovenská pobočka Světového fondu na ochranu přírody, v Česku pak portál ekolist.cz.
„Projekt v hodnotě minimálně 23 miliard eur zásadně porušuje směrnice EU o ochraně životního prostředí a musí být zastaven. Z důvodu extrémně nízké hladiny Labe by jeho výstavba nepřinesla užitek nákladní dopravě, na druhé straně by došlo k devastaci cenných říčních biotopů,“ uvedl německý ekolog Olaf Bandt.
Kanál Dunaj-Odra-Labe chtějí pozastavit i starostové 56 moravských obcí a měst
Starostové téměř šesti desítek měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska žádají ve společném memorandu vládu, aby pozastavila rozhodování o pokračování přípravě koridoru Dunaj-Odra-Labe. V okolí plánované trasy žije více než 110 tisíc obyvatel. Starostové podle portálu irozhlas.cz navrhují, aby byla vypuštěna chráněná územní rezerva průplavu a ukončeno financování přípravy záměru, pokud nebude prokázán zcela nezpochybnitelný přínos této stavby pro region a Českou republiku. Obávají se totiž nepříznivého vlivu stavby a provozu kanálu na povrchové toky a koloběh podzemních vod.
Přerovská senátorka Jitka Seitlová uspořádala v červnu 2019 veřejné slyšení na půdě Senátu ČR, na kterém zazněly argumenty pro i proti záměru. „Máme velké obavy z toho, že by tato stavba přinesla výrazné zhoršení bilance vody v krajině. U Trnávky má být velký most, u Jezernice zase kilometr dlouhý tunel, což by ovlivnilo podzemní vody. Kanál by výrazně přetvořil krajinu a prostředí Moravské brány,“ řekl starosta Lipníku Miloslav Přikryl. Skeptický je i hranický starosta Jiří Kudláček.
„V současné době nejsme schopni dostavět a udržovat stávající silniční síť, máme velké rezervy také na železnici, kdy bychom mohli zvýšit využitelnost tratí. Jít do projektu za 600 miliard korun je podle mě nereálné,“ zhodnotil Kudláček.
Zastánci hovoří o významu pro Přerov
Podle projektu se má z Přerova stát největší vnitrozemský přístav Evropy, kde by kromě napojení na silniční, vodní a železniční dopravu mělo vzniknout propojení na letiště. Ředitel společnosti Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík uvedl, že by díky koridoru získal Přerov na přitažlivosti.
„V Přerově má vzniknout největší nákladní přístav a logistické centrum s napojením na všechny druhy dopravy – silniční, železniční, leteckou a vodní. Kromě nákladní plavby je velký potenciál i pro tu rekreační, protože by koridor propojil stávající Baťův kanál s Přerovem,“ shrnul výhody Kolařík.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!