
Desítky dobrovolníků se pustily do úklidu odpadků z částečně odhaleného dna Orlické přehrady. Hlavní práce se stovkami lidí jsou plánovány na 15. února. Podle Povodí Vltavy se podobné větší uklízení kolem břehů a na dně přehrady konalo před 16 lety, kdy se vysbíralo 22 tun odpadku.
Kvůli poklesu hladiny v Orlíku, ke kterému došlo v průběhu nezbytné opravy lodního zdvihadla, ale také následkem nízkého přítoku do nádrže, se na povrch nyní dostalo to, co bylo léta lidskému oku skryto. Kromě fotograficky atraktivních zbytků staveb ze zatopených vesnic se odkrylo velké množství různorodého odpadu.
„Řada břehů ve zdrži Orlíku neskýtá teď nijak pěkný pohled, když hladina tak poklesla, a je vidět množství odpadků. Hází je sem lidé, kterým je stav řeky lhostejný. Takový vztah k Vltavě a vůbec k vodním tokům jako zaměstnanci Povodí Vltavy rozhodně nemáme. Jen není v našich silách udržet čisté všechny břehy, které máme ve správě, a kterých je bezmála 22 000 kilometrů v pěti krajích republiky. Nehraje zde roli vzdálenost od Prahy, ale naše personální možnosti, které jsou omezené,“ vysvětlil tým Povodí Vltavy. Díky modernizaci lodního výtahu bude možné převážet lodě i při hladině o tři metry nižší než doposud, popsal v listopadu pro Český rozhlas České Budějovice vedoucí střediska Povodí Vltavy Libor Peška.
Nosnost výtahu se zvýší z 3,5 na 6,5 tuny. „Hladinu jsme snížili z toho důvodu, aby mohly bezpečně proběhnout stavební práce. K dalším poklesům došlo z důvodu nízkých přítoků do nádrže. Pod Podolským mostem je možné vidět zbytky staré hospody a základy dalších starých domů. Přibližně 10 kilometrů proti proudu od Podolského mostu je nad současnou hladinou starý jez. Zajímavostí bylo, že jsme nedaleko hráze v jedné zátoce objevili potopený hausbót a osobní automobil. Zavolali jsme policii a hasiče, aby prověřili, zda ve vozidle někdo nezůstal. To se nepotvrdilo. Nikdo v něm nebyl a nedocházelo k úniku žádných látek, tak jsme automobil vyzdvihli,“ sdělil Peška. Termín pro dokončení modernizace je duben 2022 s tím, že po celou dobu budou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu výtahu.
Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.
Foto: irozhlas.cz