Kohoutkovou vodu mají nejraději na Frýdecko-Místecku

blank

Největší fanoušci kohoutkové vody žijí na Frýdecko-Místecku, balenou vodu preferují na Karvinsku. Vysokoškoláci a lidé nad padesát let zase preferují kohoutkovou vodu oproti balené. Takový je v kostce závěr průzkumu agentury Respond & Co, který na podzim loňského roku realizovala v Moravskoslezském kraji v lokalitách, kde působí SmVaK Ostrava. Zapojeno bylo 900 respondentů.

Podle průzkumu 40 % lidí, které zásobuje pitnou vodou společnost Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava, vůbec nekupuje do domácností balenou vodu, protože ji považují za drahou v porovnání se stejně kvalitní vodou z kohoutku. „Jako doplněk kupuje ochucenou balenou vodu do domácnosti 47 % dotazovaných, pravidelně 13 % respondentů. Na vodu z kohoutku se z hlediska úrovně vzdělání nejvíce spoléhají vysokoškoláci, kteří ve 47 % nekupují balenou vodu vůbec, 9 % ji kupuje pravidelně. Lidé se základním a středoškolským vzděláním shodně nekupují balenou vodu ve 38 % domácností, naopak pravidelně ji kupují v 9, respektive 16 %. Důvěra v kohoutkovou vodu je obdobná u mužů i žen (41, resp. 39 % nekupuje balenou vodu), naopak výrazně se liší podle věku respondentů. Ve věkové skupině 18-29 let pouze 25 % respondentů uvedlo, že balené nápoje nekupuje. Stejný podíl je kupuje pravidelně. Oproti tomu lidé od 30 do 39 let vůbec nekupují balenou vodu v 52 % domácností. U lidí ve skupinách 50-59 a 60 a více let se preference výrazně neliší. 41 a 39 % z nich balenou vodu vůbec nekupuje, oproti tomu více než 9 % ji kupuje pravidelně a 52 % občas jako doplněk ke kohoutkové vodě,“ vysvětlil mluvčí společnosti SmVaK Ostrava Marek Síbrt.

Zajímavé je také podle vodohospodářů skutečnost, že respondenti žijící v domácnosti sami v 70 % balenou vodu z důvodu ceny a kvality nekupují vůbec a preferují kohoutkovou vodu. „U dvou až čtyřčlenných domácností je podíl těch, kteří balenou vodu vůbec nekupují výrazně nižší – 31, 38 a 34 %. Téměř polovina domácností se dvěma až čtyřmi členy pak kupuje balenou vodu jako doplněk ke kohoutkové. V případě, že lidí žije v domácnosti pět a více, zájem o balenou vodu z finančních a kvalitativních důvodů opět klesá – pravidelně ji kupuje pouze 9 % z nich, přičemž 53 % vůbec,“ sdělil dále Síbrt.

Podle ředitele agentury Respond & Co Ondreje Gažíka žijí největší fanoušci balené vody na Karvinsku, 23 % domácností ji kupuje pravidelně, zatímco 36 % vůbec. Zbytek pak spoléhá na konzumaci kohoutkové vody. „Situace je jiná na Frýdecko-Místecku, kde 56 % dotazovaných nekupuje balenou vodu vůbec, 30 % občas jako doplněk a jen 14 % pravidelně, “ doplnil Gažík.

95 % municipalit vnímá pozitivně činnost SmVaK Ostrava

Agentura Respond & Co loni provedla průzkum spokojenosti s přístupem a profesionalitou zaměstnanců SmVaK Ostrava. Pozitivně o vodohospodářích hovoří 92 % zástupců podnikatelského sektoru. Podle Síbrta je 100 % respondentů z řad obcí spokojeno s přístupem a profesionalitou zaměstnanců SmVaK Ostrava při řešení provozních záležitostí, v případě podnikatelského sektoru jde pak o 99 % dotazovaných.

90% dotazovaných představitelů měst a obcí uvedlo, že se poruchy při dodávkách pitné vody objevují buď výjimečně, nebo dokonce vůbec. U odvádění odpadní vody si to myslí 96 % z nich. „V případě firemních odběratelů je v případě dodávek pitné vody o tomtéž přesvědčeno 100 % respondentů, u odvádění vody odpadní 98 % z nich. Podle 95 % zástupců domácností se poruchy při dovádění vody odpadní prakticky nevyskytují,“ řekl Síbrt. Podle SmVaK Ostrava je pozitivem rovněž skutečnost, že 92 % obcí nepociťuje žádný nedostatek v informování ze strany společnosti. Jestliže se jedná o firemní sektor, jde již o pět procent více.

Scroll to Top