Převáží lodní doprava, nebo dopady na přírodu?

blank

Sledujeme vývoj situace kolem děčínského jezu, který dostal v těchto dnech červenou. Ministerstvo životního prostředí ukončilo hodnocení vlivu na životní prostředí. Na vině je podle ministerstva to, že Ředitelství vodních cest ČR nedoplnilo včas požadované materiály. Není však vyloučeno, že celý proces se začne v dalších měsících projednávat znovu. Nové posouzení ale může trvat řadu let.

„Rejdaři, kteří jez prosazují, tvrdí, že by významně zvýšil splavnost v úseku, který je po většinu roku pro lodě uzavřen. Stavbu prosazuje i ministerstvo dopravy. Projekt však brzdí spory ohledně dopadu výstavby. Podle zástupců ekologických organizací by jez poškodil přírodu, stavbu popisují jako neekologickou a neefektivní. Část území u Děčína je zahrnuto do soustavy Natura 2000 – tedy souboru chráněných území Evropské unie,“ píše například portál echo24.cz.

Vláda se loni zavázala, že nepříznivé dopady stavby na krajinu by měly být nahrazeny kompenzačními ekologickými opatřeními. Podle studie Správy národního parku České Švýcarsko ale nejsou taková opatření možná. Podle Evropské komise navíc Česká republika nemůže ekologické dopady kompenzovat v zahraničí. Za přípravy projektu bylo doposud vynaloženo 625 milionů korun.

Cílem stavby za 5 miliard korun má být zlepšení splavnosti Labe pro nákladní dopravu. Náklad mezi Českou republikou a Německem je dnes možné přepravovat po železnici. Její kapacita navíc není efektivně využívána. Jen výjimečně je náklad přepravován po Labi, které je podle německé vlády využito ze 72 %. Podmínkou schválení výstavby je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být vybudován.

Scroll to Top