Bez děčínského jezu mohou jeho příznivci zapomenout také na představy splavnění Labe, rozšíření lodní dopravy na Vltavě, či dokonce vybudování kanálu Dunaj-Odra-Labe. Projekt již vládu vyšel v přípravách na více než 620 milionů. Tématu se obsáhle věnuje například portál echo24.cz.
Ministerstvo životního prostředí ukončilo hodnocení vlivu plánovaného jezu na Labi u Děčína na životní prostředí. Na vině je podle ministerstva to, že Ředitelství vodních cest ČR nedoplnilo včas požadované materiály. Není však vyloučeno, že celý proces se začne v dalších měsících projednávat znovu. Nové posouzení může trvat řadu let.
Na čí straně je chyba?
„Dosud předložené podklady nenaplnily požadavky stanovené zákony a nebylo na jejich základě možné provést hodnocení velikosti a významnosti vlivů na životní prostředí,“ vysvětlil ředitel odboru posuzování vlivů na životní prostředí MŽP Evžen Doležal v rozhodnutí. Ředitelství vodních cest zareagovalo, že chyba na jeho straně není. „Ukončení procesu hodnocení vlivů Plavebního stupně Děčín na životní prostředí EIA není pro ŘVC ČR překvapením, neboť díky aktuálnímu znění legislativy nemůže ministerstvo životního prostředí postupovat jinak. Jedná se o důsledek nestanovení kompenzačních opatření a chybějícího návazného schválení Koncepce vodní dopravy vládou, jež jsou třeba pro dopracování dokumentace EIA na Plavební stupeň Děčín a její opětovné předložení k posuzování,“ řekl pro Echo24 za ŘVC Jan Bukovský.
Další komplikace si ŘVC nepřipouští
Podle něj si ředitelství další komplikace již nepřipouští. Jakmile resort životního prostředí kompenzační opatření za vlivy na lokality soustavy Natura 2000 stanoví a vláda Koncepci vodní dopravy schválí, Ředitelství vodních cest tato opatření zapracuje do dokumentace EIA na Plavební stupeň Děčín a předloží ji ministerstvu k novému posouzení. „Prakticky tak ani v případě opakování zjišťovacího řízení nedojde novým procesem EIA k žádnému zdržení přípravy této strategické stavby, pouze formálně bude proces EIA evidován jako nový,“ vysvětlil dále Bukovský.
Zlepšení splavnosti Labe
Cílem stavby za 5 miliard korun má být zlepšení splavnosti Labe pro nákladní dopravu. Náklad mezi Českou republikou a Německem je dnes možné přepravovat po železnici. Její kapacita navíc není efektivně využívána. Jen výjimečně je náklad přepravován po Labi, které je podle německé vlády využito ze 72 %. Podmínkou schválení výstavby je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být vybudován.
Proti jsou i v Sasku
Na Labi v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici se dnes mohou plavit lodě s ponorem do 140 centimetrů jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 centimetrů pak asi v 74 procentech. Po vybudování jezu by měla stoupnout splavnost pro ponor 140 centimetrů na 345 dní v roce a pro 220 centimetrů na 180 dní. O vybudování jezu na dolním Labi se hovoří zhruba 20 let, ale proti jeho realizaci dlouhodobě bojují české i německé ekologické organizace a v minulosti také vláda spolkové země Sasko.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!