Na Labi v Pardubickém kraji by mohly vzniknout čtyři přístavy

blank

Po splavnění Labe do Pardubic by na řece v Pardubickém kraji měly vzniknout čtyři veřejná přístaviště nebo přístavy. Podle portálu zdopravy.cz by se nacházely v Řečanech nad Labem/Kladrubech nad Labem, Přelouči, Pardubicích a Kuněticích. ČTK to sdělil mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

„Pro jednotlivé lokality bude nutné rozpracovat urbanistické studie, zafixovat jejich podobu a zahájit od počátku celý proces projektové přípravy,“ uvedl Bukovský. Vznik přístavů je podmíněn splavněním úseku Labe z Přelouče do Pardubic. „Kvůli němu bude nutné obejít jez v Přelouči. Proti dosud navrhované trase plavebního kanálu přes přírodní oblast Slavíkovy ostrovy vystupovaly ekologické organizace. Původní stanovisko posouzení vlivu záměru na životní prostředí EIA pozbylo platnosti, projekt je tak opět na počátku. Letos ministerstvo životního prostředí zrušilo rozhodnutí o výjimce, kterým Pardubický kraj v červenci povolil zásah do přírodního biotopu pro modernizaci plavebního stupně Srnojedy u Pardubic,“ píše portál zdopravy.cz.

Dosud prosazovaný plavební kanál měl obejít jez v Přelouči. Tím by došlo k prodloužení vodní cesty až do Pardubic. Průplav měl procházet rezervací Slavíkovy ostrovy, jenže tam se nachází podle organizace Děti Země biotopy 44 zvláště chráněných druhů. Vláda lokalitu Louky u Přelouče ještě nezařadila mezi evropsky chráněná území.

Sektor vodní dopravy v České republice potřebuje stabilizovat a zvýšit konkurenceschopnost vůči silniční a železniční dopravě. Počítá se s rozvojem osobní dopravy, která tvoří významnou součást turistického ruchu. Vodní doprava v České republice je limitována délkou splavných úseků, která činí 355 kilometrů. Výhodou je, že je plavební systém téměř vždy propojen s mořem. Klíčovou roli sehrává Labe ústící do Severního moře. Údržba lodní dopravy, která dnes představuje procento všech nákladních přeprav v České republice, patří v porovnání se silniční nebo železniční dopravou k těm jednodušším.

Scroll to Top