Povodí Vltavy modernizuje lodní výtah na hrázi Orlické přehrady, což si vyžádalo pokles hladiny v nádrži o deset metrů. Práce odhalily potopené auto i hausbót, základy domů i starý jez. Díky modernizaci lodního výtahu bude možné převážet lodě i při hladině o tři metry nižší než doposud, popsal pro Český rozhlas České Budějovice vedoucí střediska Povodí Vltavy Libor Peška.
Nosnost výtahu se zvýší z 3,5 na 6,5 tuny. „Hladinu jsme snížili z toho důvodu, aby mohly bezpečně proběhnout stavební práce, a k dalším poklesům došlo i z důvodu nízkých přítoků do nádrže. Pod Podolským mostem je možné vidět zbytky staré hospody a základy dalších starých domů. Přibližně 10 kilometrů proti proudu od Podolského mostu je nad současnou hladinou starý jez. Zajímavostí bylo, že jsme nedaleko hráze v jedné zátoce objevili potopený hausbót a osobní automobil. Zavolali jsme policii a hasiče, aby prověřili, zda ve vozidle někdo nezůstal. To se nepotvrdilo. Nikdo v něm nebyl a nedocházelo k úniku žádných látek, tak jsme automobil vyzdvihli,“ sdělil Peška. Termín pro dokončení modernizace je duben 2022 s tím, že po celou dobu budou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu lodního výtahu.
Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.
foto: orlik.cz