V návaznosti na evidované dotazy vydává SOVAK ČR následující stanovisko.
Dodávka pitné vody dle § 15 zákona č. 274/2001 Sb. nenaplňuje podstatu požadavku regulace čl. 58 nařízení č. 528/2012/EU ze tří základních důvodů:
-
Dodávka pitné vody je službou, provozovanou ve veřejném zájmu dle § 2 zákona č. 274/2001 Sb. Součástí služby je vlastní zajištění požadované kvalitativních parametrů (dle zákona č. 258/2004 Sb.) i množství pitné vody, limitované zejména variabilitou zdrojů upravené vody a typem využitého distribučního systému. Nejedná se tedy o uvádění produktu či výrobku na trh ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb.
-
Vlastní zajištění dodávky pitné vody nepředstavuje dodávku na trh, neboť služba dodávky pitné vody je limitována rozsahem veřejných vodovodů a odběratelů, jejichž vlastnictví a provoz jsou regulovány zejm. zákonem č. 274/2001 Sb. v působnosti lex specialis. Za trh je možno na druhou stranu považovat samotný vodohospodářský trh, pakliže na něm dochází k veřejné soutěži, např. v koncesním řízení.
-
Vymezení oblasti působnosti obsažené v čl. 2 odst. 3 písm. d) nařízení č. 528/2012/EU stanoví „3. Není-li v tomto nařízení nebo v jiných právních předpisech Unie výslovně stanoveno jinak, nejsou tímto nařízením dotčeny tyto akty: …… d) směrnice Rady 98/83/ES ze dne 3. listopadu 1998 o jakosti vody určené k lidské spotřebě (14 );„. Úprava jakosti pitné vody a související informační povinnosti jsou komplexně upraveny ve směrnici č. 98/83/ES a v našem právu implementovány zejména zákonem č. 258/2000 Sb. Nařízení č. 528/2012/EU se na ni tedy nepoužije.
SOVAK ČR zároveň upozorňuje, že bez ohledu na výše uvedené má jakýkoliv odběratel právo získat informace od dodavatele pitné vody dle § 8 zákona č. 274/2001 Sb. či obecně dle zákona č. 258/2004 Sb.
Oldřich Vlasák,
ředitel SOVAK ČR