Současný jez u obchodního centra Šantovka v Olomouci je v havarijním stavu. Nahradit jej měl 170 metrů dlouhý kanál, který navrhují vodáci. Vyjednávání se však zasekla na mrtvém bodě. Informoval o tom Olomoucký deník.
Realizace byla vyčíslena na 87 milionů korun, roční provoz by si vyžádal 420 tisíc korun. Hned 55 milionů přislíbilo ministerstvo školství, ale dotaci zatím neschválilo. „Rozhodující je kladné územní rozhodnutí, které má vydat město,“ uvedl Robert Knebel z kanoistického oddílu SK UP Olomouc, podle kterého má vedení města dokument k dispozici několik měsíců. Situaci nazval jako začarovaný kruh.
Dotaci přislíbila Kateřina Valachová, ta však na jaře podala demisi
V současnosti zřejmě není jasné, kdo by stavbu a provoz kanálu zaplatil. Radnice sice vodákům přispěla 250 tisíci korunami, ale dále do projektu investovat nebude. „Město není a nebude investorem. Náš zájem jsme vyjádřili tím, že přispějeme na vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí,“ řekl v roce 2015 primátor města Antonín Staněk. Komplikací pro vodáky je skutečnost, že pětapadesátimilionovou dotaci schválila někdejší ministryně školství Kateřina Valachová. Ta však není od letošního května ve funkci. „Od té doby se nám nikdo z ministerstva neozval,“ podotkl Robert Knebel.
Město počká do konce roku a začne jednat
Ve hře byla i turbína, která měla v kanále vzniknout. Proti se však vyslovili obyvatelé žijící v okolí. Vzhledem k tomu, že jez ve velmi špatném stavu, musí město začít jednat. Podle Petra Loyky z odboru životního prostředí Olomouc torzo jezu vymění. Město ještě vyčkává, jestli se projekt vodáckého kanálu do konce roku neposune. „Nahradíme ho ekologicky nekonfliktní stavbou, kde bude zachovaná přírodní funkce toku. Dělení vody mezi skluz a rameno bude probíhat volně,“ řekl Petr Loyka.
II. B Etapa PPO Olomouc je v plném proudu
Kolem kanálu u Šantovky sice ještě visí spousta otazníků, ale jasno je v případě další etapy protipovodňové ochrany Olomouce, která byla slavnostně zahájena 11. října. Třetí etapa zahrnuje ochranu pravého břehu nad ramenem Střední Moravy až po železniční trať Olomouc – Želechovice.
V oblasti nad železnicí budou upraveny hráze a rozšířeno koryto o pravobřežní bermu, což je část koryta, které je zaplavováno při vyšších průtocích. V úseku pod ulicí Masarykova po ulici Komenského vzniknou bermy na obou březích. Kapacitně nevyhovující mosty na ulicích Masarykova a Komenského nahradí nové a součástí třetí etapy budou na ulici Komenského i dvě křižovatky.
Foto: idnes.cz