Stát plánuje přepravu obřích dílů pro nové bloky Temelína po vodě

blank

Konkrétní plány na dostavbu dalších bloků v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany jsou sice v nedohlednu, ale stát již začíná připravovat trasy pro možný transport nadrozměrných nákladů. Tématu se věnoval server idnes.cz.

Materiál pro Temelín by se měl do Týna nad Vltavou přepravovat po Labi z Hamburku do Mělníka a následně po Vltavě na jih Čech, kde vznikne velké překladiště. Z Týna se pak povezou díly po silnici. Projekt je zatím ve fázi příprav, ale již dnes je pravděpodobné, že první komponenty by se měly přepravovat v roce 2029. Dokument k transportu má k dispozici MF DNES. „O projektu víme, počítáme s ním v územním plánu,“ uvedl starosta Týna nad Vltavou Milan Šnorek.

Materiál po železnici převážet nejde

Ministerstvo dopravy informovalo o tom, že se budou do elektrárny Temelín dodávat díly o šířce 8,5 metru a výšce 7,5 metru. Ministerstvo sice navrhuje převozy těžkých a objemných nákladů po železnici, ale ta není schopná přepravit největší součásti z technických důvodů.

Nutné zásahy do infrastruktury

S transportem souvisí řada zásahů do cest a nutnost oprav. Například u Týna nad Vltavou se bude rekonstruovat silnice II. třídy v délce 2,4 kilometru, protože pro přepravu dílů musí mít šířku alespoň sedmi metrů. Na jihočeské trase se jedná celkově o dvanáct dopravních staveb. Na Vltavě pak bude nutná úprava lodních zdvihadel a vybudování objížděk kolem vodních děl Kamýk, Slapy a Orlík. Ačkoliv ministerstvo dopravy momentálně není schopno vyčíslit finanční náročnost jednotlivých opatření, podle MF DNES se náklady vyšplhají na stovky milionů korun.

Prioritou jsou Dukovany

Na nové vládě bude, aby rozhodla, kdo nové bloky zaplatí a jakým způsobem proběhne financování projektů. Podle předpokladu státu bude údajně z jádra pocházet až vyprodukované elektřiny. Prioritou je dostavba bloků v Dukovanech.

Scroll to Top