V současnosti je na Vltavě podjezdná výška mostů v úseku mezi Prahou a soutokem řeky s Labem 4,5 metru. Po zvýšení mostů bude podjezdná výška navýšena o 2,5 metru. Realizace celé akce si vyžádá 1,3 miliardy korun, většinu pokryje dotace z evropského dotačního programu Nástroj pro propojení Evropy.
Po Vltavě budou moci nově plout větší hotelové a nákladní lodě. Stát zvýší mezi Prahou a soutokem s Labe osm mostů a jednu lávku pro pěší. Práce začnou ještě letos. Dotaci na nákladnou akci schválila v červnu Evropská komise.
Větší turistická plavidla a nákladní lodě z Německa se dnes do Česka dostanou jen po Labi, nebo do země nepřiplouvají vůbec. Po dokončení akce bude podjezdná výška zvýšena ze 4,5 na 7 metrů. Po Vltavě by mohly v budoucnu do Česka připlouvat i kontejnerové lodě. Deníku E15 to sdělil zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.
Zvýšeny musí být zejména mosty na místních komunikacích, které vedou přes vraňansko-hořínský plavební kanál. Některé mosty budou upraveny na zdvihací. Úpravám se nevyhne ani plavební komora Hořín nebo rejdy zdymadla na Štvanici v Praze. Až 85 procent uznatelných nákladů pokryje dotace z evropského dotačního programu Nástroj pro propojení Evropy. (Connecting Europe Facility – CEF)
Problémy s připlouváním větších lodí mají také v hamburském přístavu. Kvůli možnosti připlouvání větších kontejnerových lodí do jednoho z nejvýznamnějších přístavů v Evropě mělo být rozšířeno koryto Labe v Německu. Spolkový správní soud v Lipsku však v únoru rozhodl, že plány Hamburku jsou částečně protiprávní. Projektanti připravovali návrh na prohloubení koryta patnáct let a náklady na realizaci projektu se měly vyšplhat na šestnáct miliard korun.
Zdroj: iHned.cz, E15