Spolkový správní soud v Lipsku ve 9. února rozhodl, že plány severoněmeckého Hamburku na prohloubení koryta Labe jsou částečně protiprávní. Primárním cílem plánované akce bylo, aby do přístavu v Hamburku mohly připlouvat větší lodě. Proti plánům protestovalo několik ekologických organizací, kterým sice lipský soud za pravdu nedal, ale našel naopak jiné nedostatky.
Jeden z nejvytíženějších přístavů na světě, který zaměstná zhruba 150 tisíc lidí, v současnosti nemůže přijímat některé velké lodě. Město se obává, že hamburský přístav bude kvůli tomu postupně ztrácet na své konkurenceschopnosti. Podle údajů Lloyd´s list z roku 2014 přepraví ročně v Hamburku zhruba deset milionů kontejnerů. Hned tři z největších světových přístavů se v současnosti nachází v Číně. Z rozhodnutí soudu v Lipsku může naopak profitovat rotterdamský přístav v Nizozemsku, belgický v Antverpách nebo přístav v Gdyni na severu Polska. Hamburku hrozí další ekonomické ztráty. Město bude muset podle soudu projekční plán upravit.
Projektanti návrh na rekonstrukci připravovali 15 let. Prohloubení koryta Labe mělo do přístavu dostat velké kontejnerové lodě a také posílit linky z Hamburku do Asie. Kvůli mělkému korytu nesmí být lodě plně nakládány a komplikované jsou také manévry s nimi.
Celkové náklady na prohloubení Labe se pohybují kolem šestnácti miliard korun. V historii dolního toku by se jednalo o deváté prohlubování. Labe patří k největším řekám a nejvýznamnějším vodním cestám v Evropě. Pramení v Krkonoších na severu Čech, protéká Německem a ústí do Severního moře. V Česku je dlouhé 370 kilometrů. Na Labi leží kromě Hamburku také další významná německá města. Jedná se například o Drážďany nebo čtvrtmilionový saský Magdeburg.
Foto: www.mediaserver.hamburg.de